Kop van Noord-Holland – Wie niet 100 procent tevreden is met het busvervoer in stad of regio, kan de komende weken zijn of haar klachten melden bij de provincie. Afgelopen jaar is in de Kop van Noord-Holland flink wat gewijzigd in de dienstregelingen en lang niet iedereen was daar blij mee. Nu dus de kans grieven te uiten en wellicht wordt het op termijn dan weer wat beter.
De provincie Noord-Holland is benieuwd naar de mening van inwoners over het reizen met de bus in de ov-gebieden Noord-Holland Noord en Haarlem/IJmond. Iedereen die daar woont wordt uitgenodigd om de online vragenlijst op www.bus-onderzoek.nl in te vullen. Ook inwoners die niet (vaak) met de bus reizen. De vragenlijst kan ingevuld worden tot en met woensdag 4 december 2024.
De provincie wil beter begrijpen waarom iemand wel of niet voor de bus kiest. Zo kan zij het busvervoer beter afstemmen op de wensen van (potentiële) reizigers. Het onderzoek wordt gedaan ter voorbereiding op de aanbesteding van het busvervoer in de genoemde ov-gebieden.
Dilemma’s
Bij de aanbesteding moeten keuzes gemaakt worden over buslijnen en bushaltes. Dus waar en wanneer rijdt de bus precies? Waar staan de haltes? De provincie wil weten hoe Noord-Hollanders daarover denken. In de vragenlijst zijn hierover een aantal dilemma’s opgenomen. Bijvoorbeeld: Heeft u liever een bus op een kwartier loopafstand, die vier keer per uur gaat of heeft u liever een bus op 5 minuten loopafstand, die twee keer per uur gaat?
De bussen in Noord-Holland Noord en in Haarlem/IJmond rijden in opdracht van de provincie Noord-Holland. In beide gebieden is Connexxion nu de vervoerder. Eens in de tien jaar moet het busvervoer opnieuw aanbesteed worden. De aanbesteding voor de genoemde twee ov-gebieden moet in 2028 afgerond zijn. Deze gebieden worden dan samengevoegd tot 1 ov-gebied: NoordWest Noord-Holland. Dit doet de provincie om daar het openbaar vervoer ook in de toekomst goed en beschikbaar te houden.
En bij voorbaat al weten wat er met de bevindingen gaat gebeuren…..
Gaat voorlopig toch niks veranderen. Dat is de komende tijd allemaal in beton gegoten. Misschien dan toch de volgende keer zoiets doen voordat er ergens vanachter een bureau voorlopig onomkeerbare keuzes gemaakt worden? Maar ach, de bus in Den Helder was toch al niet echt bruikbaar, de wijzigingen hebben dat eigenlijk “alleen maar” nog een klein beetje erger gemaakt. Daar is hij ook helemaal niet voor bedoeld, de bus is hier voor scholieren en vervoer van en naar een NS station voor bijvoorbeeld woon/werk verkeer. Kijk maar eens wat voor suggesties je krijgt als je van het ziekenhuis naar het station wil. Meerdendeel van de suggesties begint met “loop 13 miuten naar de Middenweg of Sportlaan”. Vanaf het ziekenhuis dus…. Daar gaat nu nog maar 2x per uur een bus naar het station, op “onhandige tijden” waardoor er elk uur ruim 40 minuten geen bus naar het station/centrum gaat. Maar het pluspunt is dan wel dat we met de bus ruim 1 kilometer door kunnen naar Huisduinen. Dat is dan wel jammer voor Ten Anker en het ziekenhuis.
Kansarme actie.
We nemen uw grieven mee voor het ronde archief.
Er is in Den Helder welgeteld 1 buslijn “goed geregeld”. Die naar de TESO, de rest straalt vooral desinteresse en ambtelijke onwil uit. Als je zo met een ziekenhuis en verzorgingstehuis omgaat, dan kan het je kortgezegd gewoon geen reet schelen.