Den HelderPolitiek

Helders college geeft antwoord op spervuur aan vragen openbaar vervoer

Advertentie:

Den Helder – De fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp heeft op 30 november een aantal vragen gesteld inzake het openbaar vervoer. Het college heeft deze week schriftelijk antwoord gegeven.

Een vraag inzake lijnen die niet rendabel meer zijn, waarom wordt er dan niet gekeken naar een ander systeem met kleinere bussen, of een ov-taxi service zoals in andere steden en in Hollands Kroon bijvoorbeeld een belbus rijdt. Het college meent dat het hier de bussen betreft die aansluiten op eventuele tussenboten. Op deze boten zit een derde van de aantal OV-reizigers ten opzichte van de reguliere boot. Een bus laten rijden op de tussenboot heeft een beperkte meerwaarde, aangezien er op Texel ook geen aansluitend openbaar vervoer is. Het is voor reizigers die die boot toch willen halen, mogelijk om een taxi te bestellen.

Deze tussenboot vaart beperkt, met name op drukke dagen. Het handhaven van deze bus geeft bovendien een dubbel signaal vindt het college. In verband met corona wordt door het kabinet opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven, waarbij het bezoeken aan één van de Waddeneilanden voor de meesten niet passend is.

Bereikbaarheid
De fractie van Behoorlijk Bestuur heeft ook vragen over de bereikbaarheid naar Den Helder van buiten en in de gemeente zelf. Als antwoord zegt het college regelmatig met de provincie en Connexxion in gesprek te zijn over het aanbod aan openbaar vervoer in de gemeente. De provincie heeft hier bij de laatste aanbesteding duidelijke kaders gesteld. Jaarlijks wordt, negen tot twaalf maanden
vooraf, de nieuwe dienstregeling voorbesproken met de gemeenten. In sommige gevallen wordt voor gemeenten aanvullend vervoer gereden, op kosten van die gemeenten.

Als de busmaatschappij in de nabije toekomst geen heil ziet in extra haltes, lijnen of investering, wat kan het college dan doen? Is zij bereid om dan, net als bij andere gemeenten, andere vormen aan te schrijven of concessies te doen, bijvoorbeeld taxi ov-vormen, belbus-vormen of andere mogelijkheden, zodat voor iedereen een betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer beschikbaar blijft? Het college meent hierop dat door corona bezuinigt moet worden op het openbaar vervoer, waar nu flink minder gebruik van wordt gemaakt. Dat maakt het dus lastig om op dit moment verzoeken te doen voor uitbreiding van buslijnen en haltes.

Deze tijd vraagt om creatief omgaan met vervoersinitiatieven. Landelijk is te zien dat mensen zonder auto, maar met rijbewijs veel meer kiezen voor deelauto’s, als deze beschikbaar zijn. Tegelijk wordt waargenomen dat kleinschalige initiatieven die werken met vrijwilligers, het moeilijk hebben. Door de noodzakelijke anderhalve meter afstand zijn veel kleinschalige vervoersmiddelen niet (goed) inzetbaar, los van de beperkte beschikbaarheid van vrijwilligers, die vaak al op leeftijd zijn.

Er zijn kansen op het verder uitwerken van mobipunten binnen de gemeente, vooral gericht op deelfietsen en deelauto’s, als aanvulling op het openbaar vervoer. Ook de herintroductie van de buurtbus en ander kleinschalige vormen van openbaar vervoer wil het college onderzoeken.

Toon meer

Redactie Regio Noordkop

Onder 'Redactie Regio Noordkop' staan door de redactie zelf geschreven berichten, maar ook artikelen die ons door derden zijn aangeleverd, zoals (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke. Ook iets melden? Stuur een bericht aan nieuws@regionoordkop.nl. De redactie is telefonisch te bereiken via 0223-684609. Het bezoekadres is Torplaan 4, 1785BA Den Helder. Loop gerust binnen, de koffie staat klaar!

Wellicht ook interessant

Back to top button