
Den Helder – De fractie Beter voor Den Helder (BvDH) vindt dat het huidige parkeerbeleid in Den Helder de ontwikkeling van wonen in de binnenstad belemmert. Volgens BvDH is het van groot belang dat de parkeernormen daar zo snel mogelijk worden aangepast. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die raadslid Nancy List namens BvDH aan het college heeft gesteld.
Een parkeernorm is een vastgestelde richtlijn die aangeeft hoeveel parkeerplaatsen beschikbaar moeten zijn voor een bepaald soort gebouw of ontwikkeling, zoals een winkelcentrum, kantoorpand of appartementencomplex. Nancy List heeft van inwoners vernomen dat de huidige parkeernormen in de binnenstad regelmatig leiden tot afwijzing van plannen van pandeigenaren, met name voor de transformatie van gebouwen naar wonen.
List vraagt daarom aan het college hoeveel plannen met betrekking tot de invulling van bovenwoningen in winkelstraten of herbestemmingen van gebouwen naar wonen in de binnenstad de afgelopen twee jaar zijn afgewezen op – onder meer maar niet uitsluitend – het niet voldoen aan de parkeernormen. Deze informatie is voor haar fractie belangrijk, om zo te bepalen wat de gewenste parkeernormen in de binnenstad zijn.
Het idee is goed, maar de uitvoering is weer eens belabberd.
Het is goed om te kijken naar de parkeernormen in de binnenstad. Alleen zul je bij deze parkeernormen eerst moeten kijken naar de parkeernorm/parkeerbehoefte bezoekers van de winkels.
De winkeliers hebben van de week nog geklaagd over de koopavonden en de koopzondagen. En natuurlijk terecht, al is het slechte bezoek niet te wijten aan de online aankopen. Want het aandeel kopen op afstand is kleiner dan veel mensen vermoeden.
Een goede winkelstraat begint bij voldoende parkeren. En daar ontbreekt het de laatste jaren nog wel eens aan. Zeker op de drukke momenten, is de parkeerdruk de laatste jaren alleen maar gestegen.
Er zijn in de binnenstad veel woningen bij gekomen, en er zijn hierdoor ook veel parkeerplaatsen verdwenen. Dit begon al in 2010 toen het plan werd gemaakt om op de Californiestraat de parkeerplaatsen te verwijderen en hier woningen te plaatsen. Enkele honderden openbare parkeerplaatsen verdwenen, om er huizen neer te zetten met enkel privé parkeergelegenheid voor deze huizen.
En zo zijn er afgelopen jaren meer woningen bijgekomen, dan er parkeerplaatsen bij kwamen. Er verdwenen juist meer parkeerplaatsen, terwijl bij iedere woning inmiddels meer dan één parkeerplaatsen nodig zijn.
Helder Onafhankelijk! heeft al bij meerdere partijen aangegeven, dan ze eens moeten vragen hoeveel openbare parkeerplaatsen er sinds 2010 zijn bijgekomen of er zijn af gegaan. net als het aantal woningen. En dat dan in stappen van bv 2 of 5 jaar.
Op een of andere manier durven de huidige politieke partijen in de gemeenteraad deze vraag niet te stellen. Maar het is van het grootste belang als het gaat om de leefbaarheid van de binnenstad. En dan zeker ook voor de toekomst van de winkeliers!
Het wordt steeds duidelijker dat de huidige gemeenteraadsleden niet meer worden opgeleid, en niet weten waar het daadwerkelijk om gaat. Want een parkeernorm vragen is leuk, maar er zal geen enkele parkeerplaats op die manier bij komen.
En laten we wel zijn.. Binnenkort verdwijnen de parkeerplaatsen op het Bernardplein en parkeerdek, om plaats te maken voor een grasveldje met scheve bomen. Daarnaast worden huizen gebouwd en verdwijnen er nog meer parkeerplaatsen.. En de parkeerplaatsen die er bij komen, zijn voor de nieuwe bewoners van de binnenstad.
Als de gemeenteraad wil dat de binnenstad aantrekkelijk blijft om te bezoeken. Dan zijn er meer parkeerplaatsen nodig voor de bezoekers, en niet voor de bewoners..
Als bewoner van de binnenstad, die dus een financiële bijdrage levert aan de kosten van parkeren in de binnenstad, heb ik ook moeite om de auto kwijt te kunnen. Omdat een deel dus door (gratis parkerende) bezoekers in beslag wordt genomen, kunnen wij onze auto twee straten verderop parkeren. Dus ook voor de bewoners van de binnenstad is het al een tijdje een probleem dat er inderdaad steeds meer bewoners zijn en de hoeveelheid parkeermogelijkheden krimpen. Heel krom beleid.