Den Helder – De gemeente Den Helder, Defensie, het Rijksvastgoedbedrijf en Zeestad CV/BV zijn druk bezig met een ruimtelijk kader en gebiedsplan voor Buitenveld. Dit is onderdeel van het Maritiem Cluster, waar de gemeenteraad van Den Helder maandagavond over werd bijgepraat.
De betrokken partijen hebben één gezamenlijk doel: de herontwikkeling van Buitenveld. Naast de wens van Defensie om daar legerings- en onderwijsfaciliteiten van de marine te vestigen, is ook de maatschappelijke meerwaarde van Buitenveld belangrijk. Het college van de gemeente Den Helder wil immers graag een ontsluiting voor auto’s op Willemsoord via Buitenveld en een mogelijkheid ook daar te parkeren. Op die manier wordt Buitenveld onderdeel van Willemsoord en de stad als geheel.
“Buitenveld heeft hele interessante mogelijkheden om te dienen als de verbinding tussen stad en haven, als onderdeel van Willemsoord als geheel, maar ook als de vormgeving van het Nieuwe Diep”, zei Hessel Hiemstra maandagavond tegen de Helderse raad. Hiemstra heeft een achtergrond bij Defensie en de Koninklijke Marine en is momenteel programmamanager Maritiem Cluster. Vanuit laatstgenoemde positie vertelde hij maandagavond dat de gesprekken tussen de betrokken partijen over de herontwikkeling van Buitenveld ver gevorderd zijn.
Hiemstra verwacht dat het ruimtelijk kader en gebiedsplan eind dit jaar gereed zijn. Als dat volgens planning verloopt, kunnen de studiefase en aanbesteding begin volgend jaar worden opgestart. De uitvoering van de plannen vindt dan tussen 2027 en 2030 plaats.
Handig als 3 partijen hun zegje mogen doen, het is toch iets tussen de gemeente en Den helder, hoe meer partijen hoe meer ideeën en wat is de meerwaarde van Zeestad? zij hebben ook meegedaan met W.O. Nou dat is een succes geworden, het heeft een hoop geld gekost en wat heeft het opgeleverd?
Een prachtig stadhuis, dát heeft het opgeleverd. Ik ben anderzijds best benieuwd wat de 3 partijen samen kunnen bedenken, andere ogen zien toch meer…