Den Helder – “Digital first, human assisted” is het motto van de nieuwe KPN-winkel aan de Keizerstraat. Na het vertrek van de KPN-winkel in de Kroonpassage, gingen vrijdagochtend de deuren van een nieuwe, digitale winkel officieel open.
Het is nog even wennen voor klanten die voor het eerst de nieuwe winkel binnenstappen. Er klinkt geen vriendelijke groet van een medewerker, want die zijn niet aanwezig in de winkel. In plaats daarvan worden klanten begroet door een boodschap op één van de beeldschermen: “Klik hier om een medewerker te spreken”. Binnen enkele seconden na het aanraken van het interactieve scherm start een live videoverbinding met een medewerker in Alkmaar.
“Goedemorgen, welkom in onze nieuwe winkel. Waarmee kan ik u helpen?”, klinkt het uit de speakers. De medewerkers op afstand kunnen volgens Gerd de Smyter, woordvoerder bij KPN, net zoveel voor klanten betekenen als fysieke medewerkers. In de winkel kunnen abonnementen worden afgesloten of worden verlengd, maar ook voor storingen en defecten kunnen klanten terecht in de winkel. Met een zescijferige code die klanten ontvangen na het bestelproces, kan een nieuw toestel of apparaat direct uit de aanwezige kluis worden opgehaald.
Primeur
Nog nergens in West-Europa staat een winkel met deze formule. KPN heeft zich laten inspireren door een telecomprovider in Estland. Door de geplande verbouwing van de Kroonpassage moest de vorige KPN-winkel haar deuren sluiten. “We waren al langer bezig met deze nieuwe winkel”, vertelt De Smyter. “Mede door de sluiting van de vorige winkel, bleek al snel dat Den Helder de ideale locatie is voor deze proef. We hadden al een bestaande winkel, met bestaande klantstromen, waarvan de bezoekersaantallen genoeg waren om dit nieuwe concept goed te kunnen testen.”
“Wij zijn heel benieuwd hoe klanten dit gaan ervaren”, vervolgt de woordvoerder. “Voor de huidige generatie GenZ is dit winkelconcept de toekomst. Zij hebben vaak al online een keuze gemaakt, en komen heel gericht naar de winkel voor een vlotte transactie. Uiteraard staan onze medewerkers ook klaar voor de oudere generaties. De beleving is misschien anders, maar de klanten kunnen net zo goed worden geholpen.”
Privacy
Bij het afsluiten van een abonnement wordt privacygevoelige informatie besproken, maar over privacy hoeven klanten zich geen zorgen te maken volgens De Smyter: “De geluidsinstallaties zijn zodanig ontworpen dat gesprekken alleen te horen zijn in de directe omgeving van de klant.” De medewerker op afstand kan daarnaast ook meekijken in de winkel, dus wanneer er een vermoeden is dat een gesprek wordt afgeluisterd, kan de medewerker dit aangeven bij de klant
De nieuwe formule is nog in testfase volgens de woordvoerder: “Wellicht komen wij tot de ontdekking dat we de winkel moeten aanpassen om gevoelige informatie nog beter moeten beschermen. We staan open voor aanpassingen op basis van klantfeedback.”
Nou sorry hoeft van mij echt niet deze onpersoonlijke digitalisering overal
“Nou sorry” ?
Net zo klant (on) vriendelijk als bij de N.S. Vervoersbewijs uit een ijzeren doos en informatie uit een stalen pijp.
Waarschijnlijk krijgt u thuis uw toiletpapier aangereikt door een medewerker.
Leuk voor de oudere mensen die hulp nodig hebben om een simkaartje in hun nieuwe telefoon te stoppen. Ik ben geen voorstander van dit soort digitalisering.
Voor u het weet, komt er een robotarmpje uit de muur die uw simkaart snel in uw telefoon plaatst.
Ik zie liever een robotarmpje iets in iets anders rammen
Dat geloof ik graag; maar ik denk niet dat jouw erotische voorkeuren geschikt zijn voor RegioNoordkop 🤣
Ik was altijd blij als ik na 2 jaar weer een nieuwe telf ging halen en alle info van de medewerker, die mij goed hielp. Daarna maakte ik mijn keus en werd de apps overgezet op mijn nieuwe telefoon
Nu ben ik 70 jaar en moet straks met een digitaal iemand mijn vragen doen.
Erg onpersoonlijk,… de jeugd weet niet beter straks in de toekomst
Heel tof hoor zeker voor deze tijd met al die overvallen van winkels.
Maar eigenlijk kan je dit al online thuis doen .
En de mensen die er wat van vinden blijven hangen in verleden tijd.
100njaar geleden waren er ook niet zoveel autos en nu heeft iedereen er zowat twee en dat vonden ze toen ook niets
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83651NED/table
Het aantal overvallen neemt alleen maar af dus die reden is larie
Niet iedere modernisering is ook daadwerkelijk een vooruitgang
Dit is voor mij de laatste druppel om naar andere leverancier uit te kijken. Ik wens zaken te doen met mensen niet kabeltjes met een semi AI er achter! Wat een walgelijk initiatief in een steeds meer dystopische tijd.
Alles om geld te besparen.
Ik heb het artikel 2 dagen geleden al even snel gelezen en ik heb een beetje moeite om dit nog een “winkel” te noemen. Ik zie 1 wandje met kluisjes, vergelijkbaar met wat je bijvoorbeeld bij de AH tegenkomt, en kan me niet voorstellen dat je dus vanuit de “winkel” direct met een willekeurig toestel de winkel uitloopt. Een scherm met een videoverbinding met iemand in Alkmaar…. dat kan ik thuis ook wel regelen. Mocht mijn internet het even niet doen, dan lift ik wel even mee op de WiFi van de buren (die zitten bij Vodafone/Ziggo). Eigenlijk breng je dan je “winkel” dus terug naar een ruimte met een pakketkluis en een computer waarop mensen verbinding kunnen maken met een stukje online dienstverlening die eigenlijk vanaf elke plek beschikbaar zou kunnen zijn.
Ik zie hier slechts een zeer beperkte toegevoegde waarde, als ik eerlijk ben. Gelukkig kunnen we er ook gewoon nog 2 pakketkluizen inzetten en een PostNL logo op de deur plakken.
Ik denk dat de zwervers er wel blij mee zijn, overdag een lekkere warme ruimte om in te verblijven.