Den HelderMaritiemPolitiek

Ambities voor de Helderse haven lopen sterk uiteen

Den Helder – Het gesprek over de op te stellen Havenvisie in de Raadscommissie Bestuur en Middelen maandagavond heeft één ding duidelijk gemaakt: Er bestaat binnen de Helderse politiek geen consensus over de toekomst van de haven. Sommige partijen zijn terughoudend en anderen zelfs sceptisch over de commerciële mogelijkheden. Ook zijn er stemmen die oproepen tot een ambitieuze lobby richting Den Haag om een investering van een half miljard euro vrij te krijgen.

In de Havenvisie staat straks beschreven welke toekomstige ontwikkelingen de gemeente beoogt voor de haven. Hierbij gaat het om ruimtelijke en economische perspectieven, maar ook hoe er wordt samengewerkt met maritieme partners. Voor nu werd enkel de startnotitie besproken in door de raadscommissie. Daar staat in hoe en wanneer het uiteindelijke document tot stand komt en welke kaders er zijn. Een fout in de communicatie rondom het stuk was kort geleden de laatste druppel die zorgde voor een motie van afkeuring en uiteindelijk het vertrek van havenwethouder De Koning.

De haven portefeuille wordt voor nu overgenomen door wethouder Pieter Kos. Hij stond maandagavond stil bij het vertrek van zijn collega. Kos gaf aan pijn te voelen voor De Koning: “Ondanks dat iedereen die deze baan aanneemt weet dat het een risico is blijft het een persoonlijk drama wanneer het draagvlak uiteindelijk ontbreekt.” De startnotitie waarover werd vergaderd was nog het werk van de vertrekkend wethouder. Zijn partijgenoot van D66, commissielid Henk Mosk, nam het nog eens op voor De Koning. Hij haalde daarbij uit naar verschillende partijen die de motie van afkeuring ondanks bemoedigende woorden toch hadden gesteund. Mosk sprak schande van het feit dat er nu een wethouder is vertrokken op basis van kleine fouten in aanleverdata, terwijl er beleid moet worden geschreven voor decennia en dat volgens hem juist goed ging de afgelopen maanden.

Miljarden investeren, maar ook een doemscenario
Toch draait de bestuurlijke molen gewoon door, zo benadrukte Kos ook. De rest van de commissie was dan ook vooral bezig met de toekomst. Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur nam wel nog een klein uitstapje naar het verleden, met de opmerking dat het gesprek over de havenvisie eigenlijk nu al te laat komt. Er is immers eind vorig jaar al veel geld vrijgemaakt voor het havenbedrijf. Geld dat Hamerslag liever in de kas had gehouden. Ze is pessimistisch over de vraag wat de haven Den Helder in de toekomst nog gaat opleveren. Wind op zee en waterstof is volgens haar een gelopen race. De ambities moeten worden bijgesteld. Vorige havenwethouders hebben de verhouding met het bedrijfsleven volgens haar tevens verstoord.

Recht tegenover haar staat Pieter Blank van de PvdA. In een lang betoog zette hij juist uiteen welke kansen er allemaal zijn voor de haven. Kansen die allemaal werkgelegenheid opleveren. Zo is het niet alleen wind op zee, wat volgens hem overigens zeker geen gelopen race is, maar ook bedrijvigheid door de marine en in de scheepsbouw. Jacoba Bolderheij van Port of Den Helder liet eind december ook nog weten dat Den Helder nog steeds in de race is om als uitvalsbasis te mogen fungeren bij de bouw van een aantal grote windparken. Blank is daarnaast van mening dat de ontsluiting van de TESO haven in de visie moet worden meegenomen. Al met al schat hij in dat het wel een half miljard gaat kosten. Dat kan de gemeente natuurlijk niet betalen, dus hij roept op tot een lobby richting Den Haag en Europa.

Gematigdere geluiden kwamen van onder andere Beter voor Den Helder en Fractie Bazen. Carlo Assorgia van eerstgenoemde partij zou graag zien dat er in de havenvisie wordt gewerkt met een scenariostudie. Omdat er nog veel onzekerheid bestaat over de economische impulsen en omdat veel afhangt van grootschalige projecten als de bouw van windparken wil de voorman van ‘Beter’ weten welke mogelijke uitkomsten er zijn. Zo komt Den Helder niet voor verrassingen te staan. Ook Martin Zuiddam van Fractie Bazen wilde meer informatie over het ‘doemscenario’ wanneer alle bedrijvigheid toch elders naartoe blijkt te gaan.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

2 reacties

  1. Om te beginnen, D-H is maar een Gemeente…. zonder pretenties te kunnen/mogen hebben…. het valt of staat met Defensie Marine.. ,….. J.L. ook nog met de Visindustrie maar dat is helaas ook al weg…. De Kooyhaven, is een schip van bijleg en met subsidie aangelegd. Er zou een Waterstof Industrie opgebouwd worden in/op de Kooyhaven, ook al niks van terecht gekomen.

    Er zijn vaak onderlinge strubbelingen in de raad…ja dat kan hier allemaal, ergens anders zou je rekening moeten geven van e.e.a. dus dat, dat mogelijk is, is een min in D-H……. de plus in D-H is echter de W.S. daar hoeft niet naar omgekeken te worden… komt goed! …als die er niet zou zijn…zou D-H helemaal vervallen in de vergetelheid.
    Dit is de achtergrond….
    Toen zag ik dit bericht..

    “Recht tegenover haar staat Pieter Blank van de PvdA. In een lang betoog zette hij juist uiteen welke kansen er allemaal zijn voor de haven. Kansen die allemaal werkgelegenheid opleveren. Zo is het niet alleen wind op zee, wat volgens hem overigens zeker geen gelopen race is, maar ook bedrijvigheid door de Marine en in de Scheepsbouw.” welke Scheepsbouw..?

    Dit soort luchtfietserij uit de Gemeenteraad moet het nog doen lijken “dat zei” iets doen om D-H op de kaart te zetten…voor de bewoners.

    Een Gemeentehuis wat niet echt nodig is, is toch echt wel de Top om te kunnen bereiken op een terrein wat van oudsher bevolkt werd door hardwerkende inwoners van D-H ,, Ben er blij mee Gemeente D-H het lijkt net nu of wij net zo groot zijn als bijvoorbeeld Haarlem…eigenlijk véél te groot maar ja..

    Heet dit eigenlijk “Grootheid waanzin”
    Hier wil ik mee zeggen dat je blij moet zijn om hier te kunnen wonen, en niet van die ideeën moet hebben alsof je dingen kunt aanpassen/veranderen

    Meer kan echt niet en is ook zeker niet nodig in D-H….

    I Love D-H

  2. Pieter Blank is een gevaarlijk man, een valste profeet. Hij schetst een toekomst van de haven die niet op zijn plaats is. Blank houdt die kiezer voor de gek. Natuurlijk is er geen grandioze toekomst voor de Helderse haven weggelegd. Het blijft zoals het nu is, wellicht kalft het nog wat verder af. En daar moeten we het mee doen. Geen praatjes verkopen, mijnheer Blank! Eerlijk zeggen hoe het is…

Reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button
%d bloggers liken dit: