Den Helder

Snelheid Prins Willem Alexandersingel naar 30 km per uur

Den Helder – De gemeente maakt bekend op de Prins Willem Alexandersingel komend voorjaar snelheidsbeperkende maatregelen te treffen. Het verkeersbesluit is gebaseerd op basis van de landelijke richtlijn Duurzaam Veilig. Hierbij worden grotere verblijfsgebieden gerealiseerd, die worden ontsloten door wegen met een maximum snelheid van 50 kilometer per uur. De gemeente Den Helder vindt de Prins Willem Alexandersingel een woonstraat die zich leent te worden aangewezen als verblijfsgebied.

Het ontwerp is eerst voorgelegd in de verkeerscommissie. Op het ingediende verkeersbesluit en ontwerp is inmiddels positief gereageerd. Het besluit ligt nu ter inzage.

Op twee locaties worden verkeersdrempels aangebracht. Kruisingen met zijwegen worden gelijkmatig, en hiermee veiliger gemaakt. De in- en uitritten worden verlegd naar de kant van de rijweg. En er komt een witte streep langs de strook voor parkeren om deze beter zichtbaar te maken. Met alle genoemde maatregelen samen wordt de rijweg veiliger gemaakt en de snelheid in ontwerp teruggebracht van 50 naar 30 kilometer.

Vanwege de nog lopende procedure van het verkeersbesluit en het selecteren van de aannemer is de verwachting dat de maatregelen komend voorjaar kunnen worden uitgevoerd.

Toon meer

Richard de Graaf

Richard is werkzaam bij Regio Noordkop als weekendredacteur. Hij is bereikbaar via richard@regionoordkop.nl Nieuws voor de omroep? Stuur het naar nieuws@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

6 reacties

  1. Goed initiatief. Al twijfel ik of men zich eraan zal houden. Ik woon op een woonerf. Nog nooit iemand stapvoets zien rijden daar (zelfs zelden 30)

    1. Zorgt alleen maar voor meer overlast door verkeersdrempels. Auto’s gaan remmen en weer optrekken. Zorgt voor hoger brandstofverbruik, meer uitstoot, meer fijnstof en meer geluid.

  2. De Singel is een woonstraat, wat een heldere lichten bij de gemeente dat ze het verschil toch wel kunnen onderscheiden tussen een woonstraat en een landingsbaan?? Natuurlijk is het een woonstraat als er huizen aan staan en er mensen wonen…..

    1. De nadruk in die zin ligt mijns inziens op “die zich leent te worden aangewezen als verblijfsgebied.” In tegenstelling tot woonstraten die een verkeersfunctie hebben zoals de asfalt/50-wegen, waaraan ook woonhuizen staan.

  3. Ik neem aan dat het oostelijke deel van de Singel, noordelijk van de Krugerstraat ook 30 km/u wordt? Dit deel staat niet in de afbeelding aangegeven.

    Ervan uitgaande dat met het woord “gelijkmatig” het verkeerskundige gelijkwaardig bedoeld wordt: de kruispunten in het gebied zijn al gelijkwaardig dus het lijkt me niet dat die aangepast hoeven te worden.

Reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button
%d bloggers liken dit: