Scholen proberen leerlingen toch onderwijs aan te bieden

Den Helder – De besluiten over het Coronavirus van 15 maart hebben gevolgen voor bijna iedereen in Nederland. Ook de basisscholen moeten dicht. Maarten Tromp, directeur van basisschool de Dijk in Den Helder, kwam maandag naar de radiostudio van de LOS om hier wat over te vertellen.

“We hebben een aantal afspraken moeten maken om niet overal op verschillende manieren bezig te zijn met onderwijs. De grootste vraag was hoe wij als school nu onderwijs moeten aanbieden. Op een basisschool heb je natuurlijk te maken met een groot leeftijdsverschil tussen kinderen”, vertelt Maarten.

Op een basisschool heb je te maken met verschillende leeftijdsgroepen. Kinderen van vier jaar die werken aan ontwikkeling, kinderen van acht jaar die vaardigheden met rekenen en schrijven moeten leren en natuurlijk kinderen die bijna rijp zijn voor het voortgezet onderwijs en die de komende periode eindtoetsen moeten maken.

Clustering
“We hebben het schoolteam bij elkaar geroepen en afspraken gemaakt over hoe wij te werk gaan als school. Er worden nu clusters gemaakt van klassen, waarbij aanstaande woensdag met ouders afspraken worden gemaakt over hoe zij te werk moeten gaan. Groep 1/2 is een cluster, zij moeten voorlezen, spelletjes en andere oefeningen doen. Groep 3/4 is een cluster en moet aan het werk door vooral te lezen. Groep 5 tot 7 is een cluster dat zich focust op de belangrijkste vakken, denk hierbij aan rekenen, schrijven en lezen. Groep 8 is een aparte afdeling, die moeten nog wel even echt serieus aan het werk, omdat die 15 april een eindtoets hebben. Of de datum van deze toets nog verplaatst word is onbekend.”

Leveranciers van digitale lesmethoden hebben voor het onderwijs veel opengezet, zodat scholen hier nu even gratis gebruik van kunnen maken. “Als school sturen we de komende weken elke dag een bericht naar de leerlingen met een programma waaraan ze kunnen werken. We denken dat er zo toch elke dag ongeveer drie uur moet kunnen worden gewerkt aan schoolwerk. Op deze manier proberen we toch ook en stukje controle te hebben over wat de leerlingen doen qua schoolwerk. Verder zoeken we naar mogelijkheden om hulp aan te bieden wanneer leerlingen ergens mee vastlopen of er gewoon even niet uitkomen. Zo denken we bijvoorbeeld aan telefonisch contact of via Google Meet. Kinderen loggen in, maken wat er gemaakt moet worden en digitaal wordt dat meteen nagekeken.”

Luister via onderstaande player naar het interview met Maarten Tromp.
https://www.regionoordkop.nl/wp-content/uploads/2020/03/Maarten-Tromp-De-Dijk-over-sluiting-scholen-16032020.mp3?_=1

Mobiele versie afsluiten