The Gray Man (recensie)

Films waarin mensen opgejaagd worden doen het altijd wel goed. Het beklemmende gevoel dat je door bloeddorstige killers gezocht wordt trekt je lekker in het verhaal. De gebroeders Anthony en Joseph Russo regisseerden samen al heel wat Marvel films als Avengers en Captain America. Deze keer geen Marvel maar wel weer veel actie in The Gray Men. Joseph is tevens één van de scenario schrijvers. De cast is ook niet onbekend bij het duo want die hebben vaak ook in de Marvel films meegespeeld.

De jacht
Court Gentry (Gosling) zit na een moord een gevangenisstraf uit die hem tot 2031 binnen houdt. Als hij bezoek krijgt van Carmichael (Page) van de CIA wordt hem een voorstel gedaan waarmee hij gelijk de gevangenis mag verlaten. Hij moet dan een geheime agent worden die in opdracht van de CIA bepaalde mensen opruimt. Uiteraard worden deze operaties in het geheim gedaan en alleen enkele mensen weten van zijn bestaan. Hij wordt onderdeel van een elitegroep en krijgt de naam Six. Als hij opdracht krijgt om collega Four op te ruimen komt hij in bezit van belastende informatie die een ander beeld van Carmichael laat zien. Dit is het begin van de jacht op Six.

Carmichael stuurt een collega van Six achter hem aan. Deze meedogenloze Lloyd Hansen (Evans) is een specialist in het ondervragen en martelen. Om druk uit te oefenen op Six laat hij Clair (Butters) de jonge dochter van Six’s vriend Fitzroy (Thornton) ontvoeren. Naast Lloyd zitten er meerdere premiejagers achter hem aan. Zo zien we o.a. de Indiaanse Avik San (Dhanush) en een hele groep zwaar bewapende mannen in de achtervolgingen. Één van de weinige die hem te hulp schiet is zijn collega Dani Miranda (Armas). Ook kan hij gebruik maken van een safehouse waarin Maurice Cahill (Woodard) in de binnenstad een soort fort blijkt te hebben. Doel van Six is om de verkregen informatie veilig te stellen, maar vooral om Claire uit handen van Lloyd te halen.

Groot budget
De film staat natuurlijk weer bol van de actie. Met een budget van 200 miljoen dollar kun je dan ook de nodige gebouwen en auto’s vernietigen. De jacht op Six vindt niet alleen plaats in Amerika, maar ook in Praag, Frankrijk, Azerbeidzjan en Marokko. Dat geeft mooie beelden van deze locaties. Ryan Gosling (Driver, LaLa Land, Blade Runner 2049) is de koele vechtmachine die zijn mannetje weet te staan tussen al de bijna onmogelijke acties en bijbehorend geweld. Chris Evans (Marvel films) is de zelfverzekerde sadist Lloyd Hansen. Een groter contrast tussen zijn uitstraling en sadistisch gedrag is bijna niet mogelijk.

Bondgirl Ana de Armas (No time to Die, Blade Runner 2049) speelt de dame die toch telkens weer weet op te duiken als Six zwaar in de moeilijkheden zit. De 66 jarige Billy Bob Thornton (Monster Ball) speelt Fitzroy de vader van de Clair. Een groot acteur in een prima bijrol. Ook Alfre Woodard (Captain America, Star Wars, 12 years a slave) levert een mooie bijdragen in de rol van Maurice Cahill die als een soort moeder van Six zo veel mogelijk bescherming biedt. De uit India afkomstige zanger en acteur Dhanush speelt Avik San één van de collega’s van Six. De 13 jarige Julia Butters (Once Upon a Time in…Hollywood) speelt het opgesloten meisje Clair die met al haar vragen aan Six lekker eigenwijs is.

Kosten nog moeite zijn bespaart om groots uit te pakken in de actie-scenes waarbij vooral de historische stadscentra het zwaar te verduren krijgen. Ongelofelijk hoe onze held weet te ontsnappen uit al dat geweld. Het thema, jacht op één man, is natuurlijk al vele malen in beeld gebracht, maar toch is ook deze versie, van iets meer dan twee uur, weer eentje waar je even lekker voor gaat zitten.

Regie: Anthony en Joseph Russo
Met: Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas, Billy Bob Thornton, Jessica Henwick, René-Jean Page, Alfre Woodard, Dhanush, Wagner Moura, Julia Butters
Kijkwijzer: 16 jaar