The Last Duel (recensie)

Geschiedenisverhalen hebben altijd de belangstelling van Hollywood gehad. Vooral wanneer het waargebeurd is kun je een mooie inkijk krijgen in die oude tijd. Zo’n waargebeurd verhaal is “The Last Duel”, waarin de kijker wordt meegenomen naar de jaren voorafgaand aan 1386.

In dat jaar vond in Parijs, op de ochtend van 29 december, dit unieke gevecht plaats tussen de ridders Jean de Carrouges en Jacques Le Gris. De titel is ook de waarheid, omdat dit duel het laatste in de Franse geschiedenis is dat door koning en regering werd toegestaan. In de archieven van het Parlement de Paris liggen de kronieken waarin het verhaal nauwkeurig beschreven is. Genoeg informatie voor de 83-jarige regisseur Ridley Scott om dit stukje Franse geschiedenis te verfilmen. Hij is ook de man van The Gladiator en The Martian. In die laatste speelde Matt Damon de hoofdrol en ook nu staat hij boven aan de cast-lijst.

Arena
De film begint met de arena waar de legendarische strijd op het punt van beginnen staat. In de terugblik maken we kennis met de Franse Jean de Carrouges (Damon) uit Normandië, die als strijder vecht op expedities in Engeland en Schotland. Zijn goede vriend Jacques Li Gris (Driver) was vaak mee op deze expedities. Deze gevechten waren zwaar en meedogenloos en leverde beide mannen aanzien en een goede positie in het leger op. Grote zorg voor Jean is om zijn aanzien te behouden. Daarvoor heeft hij geld nodig en wenst hij een zoon om zo zijn nageslacht te verzekeren.

Om zijn aanzien en vermogen te verhogen onderhandelt hij met Robert de Thibouville (Parker). Hij trouwt met zijn mooie dochter Marguérite (Comer) en hem wordt het landgoed Aunou-le-Faucon beloofd. Een belangrijke man is graaf Pierre d’ Alençon (Affleck), die de macht in het gebied heeft. Pierre heeft een duidelijke voorkeur voor Jacques en passeert daarmee de belangen van Jean. Als blijkt dat de graaf het landgoed Aunou-le-Faucon gekocht heeft en het bovendien aan Jacques cadeau doet, is de breuk tussen beide mannen een feit. Wanneer na een lange tijd de mannen elkaar weer zien wordt de strijdbijl begraven en leert Jacques ook de vrouw van Jean, Marguérite, kennen. Dit leidt uiteindelijk naar de climax van deze tragedie, waarin Carrouges en Li Gris tegen over elkaar in de arena staan.

Drie verhalen
De film duurt 2,5 uur en bestaat uit drie verhalen. De aanloop naar het duel wordt telkens uit een ander gezichtspunt belicht. Zo zien we de versie van Jean, Jacques en Marguérite in drie delen voorbijkomen. Matt Damon is perfect voor de harde en koude Jean die zijn frustraties breeduit brult. Hard in de gevechten, koud in zijn relaties en slim als de architect van ‘Het Plan’, dat uiteindelijk tot toestemming voor het duel leidt.
Adam Driver, die we beter kennen als Kylo Ren uit StarWars, brengt een harde maar gevoelige Jacques tot leven en daarmee een goede tegenspeler voor Demon.

Jodie Comer, die we kennen uit de meedogenloze Killing Eve serie, is de prachtige Marguérite. Ben Affleck is graaf Pierre d’ Alençon die een soort playboy en levensgenieter speelt die het niet zo nou neemt met de belangen van Jean. Daarnaast is hij vriend met Jacques en genieten beide van de dames. Alex Lawther mag niet ongenoemd blijven. Deze jonge acteur, die beroemd werd om zijn rol als de jonge Alan Turing uit The Imitation Game, zet een geweldige koning Charles VI van Frankrijk neer.

Realistisch
Met zijn jongensachtige uitstraling is de koning bijna een karikatuur, die wel heel belangrijke beslissingen moet nemen. De beelden geven die oude tijd erg realistisch weer. Voor de locatieopnamen zijn gebieden in Frankrijk en Ierland gebruikt. De beelden van het oude Parijs zijn prachtig. Zo is te zien dat de Notre-Dame in de stijgers stond. De scenes met grote massa’s laat zien dat deze gebeurtenis een belangrijk moment in de Franse geschiedenis was. Heel Parijs liep uit om een glimp op te vangen. U hoeft niet naar Parijs, want met de verfilming van dit verhaal is een bijzonder geslaagde gelegenheid ontstaan om het van dichtbij mee te maken.

Regie: Ridley Scott
Met: Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Harriet Walter, Ben Affleck, Alex Lawther, Marton Csokas, William Houston, Oliver Cotton, Nathaniel Parker
Kijkwijzer: 16 Jaar