Den Helder – Basketballen, hardlopen en kickboksen. Leerlingen uit 3 tl en 4 havo van Lyceum aan Zee zijn woensdag sportief uitgedaagd tijdens Project Comeback. Op verschillende sportlocaties door Den Helder werden de jongeren in beweging gebracht.
Lyceum aan Zee doet mee aan Project Comeback, een landelijk initiatief gericht op het bevorderen van mentaal welzijn en veerkracht onder jongeren. Olympisch zwemkampioene Ranomi Kromowidjojo verrichte dit voorjaar de kick-off. Maandag, dinsdag en woensdag werd binnen het project een soort sportdag georganiseerd waar de leerlingen zich lieten inspireren door topsporters.
Voormalig zaalvoetbalinternational Zaid el Morabiti, zesvoudig wereldkampioen kickboksen Tyjani Beztati, voormalig 3×3-basketballer Bas Rozendaal en ex-motocrosser Dave Versluis deelden in Den Helder hun persoonlijke verhalen over doorzettingsvermogen en het overwinnen van tegenslagen. Na de inspiratiesessies trokken de mentorklassen uiteen door heel Den Helder om daar verschillende clinics te volgen. Het basketbalveld in sport- en recreatiepark Quelderduijn, dat afgelopen zomer werd omgetoverd tot een gigantisch kunstwerk, vormde het decor van een basketbaltraining. Onder leiding van twee spelers van Den Helder Suns werden verschillende trainingsvormen afgewerkt.
Atletiek
Ook op Sportpark Ruyghweg werden de jongeren tot het uiterste gedreven. Topsportcoördinator Raymond Koen heette de kinderen van harte welkom en vertelde enkele inspirerende verhalen over topsporters uit Den Helder. “Je moet heel veel trainen om heel goed te worden”, vertelde hij. “Wat ik jullie vandaag wil meegeven is dat er altijd mensen zijn die je willen helpen.” Na zijn mooie woorden ging de training van start met een inlooprondje om de atletiekbaan. Daarna ondergingen de jongeren een loopscholing, gevolgd door sprintjes, hordelopen en tot slot vierhonderd meter hardlopen.
Het middagdeel van het sportprogramma bestond uit een kickboksles en ‘over de streep’, waar de leerlingen verschillende stellingen voorgelegd gekregen. Werken zij liever samen of zelfstandig? Ervaren ze wel eens stress? En hoe zit dat met faalangst? Het leverde mooie gesprekken op. De leerlingen leerden elkaar beter kennen door zich open naar elkaar op te stellen. De twee begeleiders gaven tips en tricks en bedankten de groep voor hun openheid.