Hollands KroonPolitiek

“Alles is ‘www’!” Inwoners zonder computer voelen zich tweederangs burger in Hollands Kroon

Advertentie:

Wieringerwaard – Een calamiteitenkaart uit 2013, een gemeentegids uit 2014 en een plattegrond uit 2012: Inwoners van Hollands Kroon zonder computer moeten het er mee doen. Al tien jaar gaat alles van de gemeente digitaal. Bij het raadscafé in Wieringerwaard op donderdagavond brachten ontevreden inwoners dit onder aandacht van de raad.

Een mevrouw, die liever niet met haar naam op deze website wil verschijnen, heeft de laatste tastbare informatiemiddelen van de gemeente bewaard en meegenomen naar buurthuis De Oude School. De oudste is de plattegrond, die dateert uit 2012: “Ouderen, maar ook andere mensen die niet digitaal vaardig zijn, hebben geen ‘TomTom’ of navigatie op hun telefoon. Wat moet je dan met een kaart uit 2012? Er is in de tussentijd zoveel veranderd.” De digitalisering gaat volgens haar veel te ver. Mensen raken afgezonderd en weten niet meer wat er speelt. Dat de calamiteitenkaart, met daarop alle te benaderen instanties in geval van nood, dateert uit 2013, is simpelweg gevaarlijk.

Ook de gemeentegids bestaat niet meer. In buurgemeente Den Helder wel. Daar is ook in 2023 nog het boekje met alle bedrijven, clubs en organisaties fysiek beschikbaar. Ook die is mee naar het raadscafé: “Daar kan het wel, dus dat het met kosten te maken heeft kun je mij niet wijsmaken. Den Helder stuurde de gemeentegids zelfs op toen ik dat vroeg, naar een inwoner van Hollands Kroon dus.” De aanwezige raadsleden begrijpen heel goed wat er bedoeld wordt. Kitty Pronk-Heisen van Senioren Hollands Kroon zegt het te zullen bespreken in de fractie. Ook Sylvia Buczynski van de PvdA neemt het mee. Volgens haar was de PvdA toen besloten werd over de vergaande digitalisering ook kritisch.

De bibliotheek, of de Hollands Kroon mobiel?
Naast het feit dat de gemeente de bewoners niet meer via de traditionele wegen informeert moet ook het aanvragen van documenten allemaal via het internet gebeuren. Ook dat stuit de aanwezigen bij het raadscafé tegen de borst: “Telefonisch komen we niet verder dan de receptie. Dan wordt je meteen doorverwezen naar de website. Als je zegt dat je niet weet hoe dat werkt wordt je doorverwezen naar de bibliotheek.” In verschillende bibliotheken in de gemeente is er een zogenaamd ‘Informatiepunt Digitale Overheid’. Daar informeren vrijwilligers mensen over het digitaal doen van aanvragen. “Dan moet ik dus mijn hele hebben en houwen blootgeven aan een vrijwilliger. Ik wil gewoon in gesprek met een ambtenaar, die een eed heeft afgelegd en zorgvuldig omgaat met mijn gegevens.”

Alexander Bügel van Onafhankelijk Hollands Kroon wees de inwoners op het bestaan van de Hollands Kroon Mobiel: Een mobiel loket welke eens per maand een paar uur in een dorp komt. Ook daar kunnen mensen terecht met vragen. Een schijnoplossing, zo oordeelt mevrouw: “Dan moeten we vrij nemen van ons werk om buiten in de rij te gaan staan. We willen gewoon één loket op het gemeentehuis waar we altijd terecht kunnen.” Daarbij is de wens ook niet om hulp te krijgen bij digitale zaken: Sommige mensen willen of kunnen gewoonweg het internet niet gebruiken, met alle gevolgen van dien: “Dan ben je gewoon tweederangs burger. Wij voelen ons totaal buitengesloten door de gemeente.”

Alles is ‘www’!
De digitalisering gaat ver, zo illustreert ook een recent artikel in het nieuwsblad over het aanvragen van het ‘Meedoen Budget’. Inwoners met een lager inkomen kunnen zo een paar honderd euro subsidie krijgen voor sport- of culturele activiteiten. Hoewel het artikel in print staat staan er in de tekst meerdere webadressen waar de aanvraag vervolgens moet worden ingediend: “Alles is ‘www’! Zelfs wanneer het gaat om kwetsbare inwoners met een laag inkomen verwacht de gemeente dat zij via een computer hier gebruik van gaan maken. Dit wordt alleen maar erger ook, met de toenemende vergrijzing. Hollands Kroon moet daar rekening mee houden.”

“Laatst belden wij de gemeente om te vragen of we een melding over iets konden doen. Toen zei de telefoniste dat we dan naar ‘FIXI’ moesten gaan. Weet ik veel wat een ‘FIXI’ is. Voor zover ik weet betekent dat iets dat verzonnen is.” De gemeente gaat gestaag door met digitalisering. Zo lanceerde zij kort geleden een nieuwe website speciaal voor jongeren: “Als kers op de taart kregen we laatst een folder over het ‘Digitaal Jongerencentrum’. Alsof we dat nodig hebben. Onze jongeren zijn al te dik, bijziend en kunnen niet lezen. De volgende stap is een chip in je arm! Mensen moeten gewoon weer in het echt samenkomen.”

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

3 reacties

  1. Op een IDO punt wordt u de weggewezen op de computer. De gegevens vult u thuis zelf in.
    Het niet willen gebruiken van internet is een keuze geen argument. U kunt ook kiezen om niet te vliegen dan zijn verre reizen er niet bij.
    De bibliotheek organiseert cursussen voor digibeten om ze vertrouwd te maken met de computer. Hier zijn ouderen van harte welkom. In Wieringerwerf zie ik gepensioneerden de gratis lessen volgen met veel plezier.

    1. lezen is ook een vak (staat ook al in het stuk trouwens)…. dankzij dit soort arrogante reacties voelen de ouderen zonder computer zich dus nog verder buitengesloten…..

  2. Ik voel me sinds een paar dagen ook een vergeten ´www-er´. Op vrijdag rond de middag hoorde ik plotseling ‘ploing’ terwijl ik aan het telefoneren was. Ik keek eerst verbaasd naar mijn telefoon maar nee het Wifi-modem had de geest gegeven en dat betekende: geen telefoon, geen internet toegang meer, dus weg ´oude leven´. Nou ja, ´1 na oudste leven´ dan, ik weet immers nog hoe het ooit was. Eerst heb ik maar eens, vanuit een ander huis, naar de PTT gebeld. Inderdaad ja, u leest het goed, ‘gewóón de PTT’… De ´Koninklijke PTT Nederland NV´ is namelijk in 2023 nog steeds net zo langzaam als het bedrijf als PTT in de jaren ’70 al was en ik laat me door een naamsverandering alleen niet het bos in sturen. ´Vier(!!) dagen meneer…, over 4 dagen kan er pas een monteur bij u langskomen´, reutelde het geïrriteerd. Let wel in 2023 dus, 4 volle dagen geen (virtuele)verbinding meer met de wereld hebben… Gewoon omdat de PTT lekker ´met weekendverlof´ gaat en men dan gewoon even geen klanten bediend want die betalen toch wel en dat spaart dan weer wat loon uit vanwege een weekenddienst. Geen digitaal krantje, geen andere vormen van communicatie meer dan slechts wat ‘praten’ met elkaar. Wat een ramp is zoiets toch in vergelijking met het verheven en tokkelen op een toetsenbord dat precies doet wat je zegt. Oh ja, en ook even geen digitale belastingdienst berichtjes meer. Dat was dan wel weer zeer aangenaam.

Wellicht ook interessant

Back to top button