Ant-Man and the Wasp: Quantumania (recensie)

De Marvel Studios zijn frequente producenten van een heel scala aan actiefilms met helden die uit de Marvel Comics. Films met meerdere helden als in Avengers en Captain America zijn populair. Een aantal helden kwam in aanmerking voor een eigen film. Zo was het 2015 de beurt aan Ant-Man, die sindsdien gespeeld wordt door Paul Rudd. Inmiddels mag deze acteur voor de vijfde keer het strakke pak van Ant-Man aantrekken. Peyton Reed is de vaste regisseur van de Ant-Man films. Na in 2016: Ant-Man en in 2018: Ant-Man and the Wasp dan nu het vervolg Ant-Man and the Wasp: Quantumania.

In de opening zien we Scott Lang (Rudd) lekker wandelen in de zonnige straten van San Francisco. Hij is zichtbaar tevreden en wordt hartelijk begroet door de mensen op straat. De mensen zien hem als de Ant-Man die de wereld gered heeft. Duidelijk een onbezorgd leventje en ook thuis bij zijn familie is het één en al gezelligheid. Zijn vrouw Hope van Dyne (Lilly), Dochter Cassie (Newton), Opa Dr. Hank Pyn (Douglas) en Oma Janet van Dyne (Pfeiffer) vormen een leuke familie. Tot verrassing van Scott wordt hij uitgenodigd door Hope om eens te kijken bij dochter Cassie, die aan een wetenschappelijk experiment in de kelder werkt. De hele familie gaat beneden kijken en ziet hoe Cassie een apparaat heeft gebouwd dat met kwantumtechnieken een tunnel kan maken naar een andere dimensie, de subatonaire wereld.

Ant-Man and the Wasp (The Walt Disney Company).
Dimensie
Janet schrikt en roept in paniek het apparaat onmiddellijk uit te zetten, maar het is al te laat en de hele familie wordt naar de andere dimensie gezogen. Daar komen ze in een fantastische wereld terecht met mooie kleuren, in de lucht hangende rotsformaties met huizen er op en een grote verscheidenheid aan leefvormen en bewoners. Janet heeft slechte herinneringen aan deze wereld, waarvan zij eerder uiteindelijk door hulp van Hank Pyn wist terug te keren. Hank, die ooit als wetenschapper mieren heeft bestudeerd en heeft leren communiceren met de beestjes. Daarnaast heeft hij een pak ontwikkeld waarmee een mens zo klein als een mier kon worden.

Dat pak heeft Scott gebruikt voor het redden van de wereld en is nu ook weer nodig om alle tegenstand in deze dimensie aan te kunnen. Tegenstand die vooral bestaat uit een oude vijand van Janet, Kang the Conqueror (Majors). Kang is door zijn eigen volk verbannen en zit gevangen in de dimensie, maar heeft een heel koninkrijk gebouwd met een leger aan robotachtige figuren. Kang heeft Scott en Janet hard nodig om zich te kunnen bevrijden. De familie wil alleen maar weer terugkeren naar de eigen wereld.

Grenzeloze fantasie
Een groot deel van de cast is weer aanwezig om het fantastische verhaal te spelen. De grenzeloze fantasie is natuurlijk een handelsmerk van de Marvel verhalen. Je blijft je verbazen over alle figuren en dieren die de revue passeren. Ook de gigantische decors waarin het verhaal zich afspeelt zijn een lust voor het oog. Paul Scott is de goedzak die, als het er op aan komt, zijn mannetje als Ant-Man weet te staan. Michelle Pfeiffer was al eerder te zien als Janet, een rol die lekker mysterieus door haar gespeeld wordt. De ervaren Michael Douglas (78) is al jaren Hank Pyn en weet met deze rol tussen al het geweld een rustpuntje te geven.

Nieuwkomer is Katryn Newton, die als dochter een belangrijke schakel in het verhaal is. Corey Stoll was in eerder afleveringen gezien als Darren, maar heeft nu een letterlijke hoofdrol. Alleen zijn geamputeerde hoofd is te zien in het rondvliegende wapen M.O.D.O.K. Jonathan Majors is groots als de slechte Kang. Zoals het hoort heeft ook deze Marvel creditscenes, dus blijven zitten tot na de aftiteling. Te zien in 2D en 3D natuurlijk weer een lekkere film voor de Marvel fans.

Regie: Peyton Reed
Met: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Jonathan Majors, Katryn Newton, Michelle Pfeiffer, Michael Douglas, Corey Stoll, Bill Murray, William Jackson Harper, Katy M.O’Brian
Kijkwijzer: 12 jaar