Den HelderPolitiek

Geen extra handhaving op scooteroverlast, heeft al prioriteit

Den Helder – Het college van de gemeente Den Helder is het niet eens met het standpunt van de PVV dat er strenger gehandhaafd dient te worden op overlast door scooters, elektrische steps of andere van voertuigen die zich begeven in voetgangersgebieden. Het heeft namelijk al de prioriteit en er wordt streng gehandhaafd: De afgelopen twee jaar werden er 125 waarschuwingen gegeven en 38 boetes uitgedeeld.

De lokale PVV fractie had politieke vragen gesteld naar aanleiding van een nieuwsbericht door Noordkop Actueel. Daarin werd gezegd dat heel veel inwoners van onder andere de Visbuurt regelmatig klagen over scooters en elektrische steps die te hard rijden of over de stoep gaan. De frequentie van de overlast en de hoeveelheid klachten wordt verder niet onderbouwd in het stuk. Sterker nog, de hoeveelheid meldingen van overlast neemt juist af: In 2020 betroffen het 27 meldingen en in 2021 kwamen er nog maar 19 meldingen binnen.

Toch kan ook de gemeente eigenlijk geen inzicht bieden in de omvang van de problematiek: De meldingen gaan over verkeersoverlast in algemene zin en er is niet te achterhalen hoeveel van de meldingen betrekking hadden op scooters of elektrische steps. Zo is ook het geval bij de boetes en waarschuwingen: In de periode vanaf 1 januari 2020 tot 31 december 2021 zijn er in totaal binnen de gemeente Den Helder 125 waarschuwingen en 38 boetes gegeven voor rijden met een voertuig waar dit niet is toegestaan. Echter, meldingen of klachten over scooters en elektrische steps zijn niet apart geregistreerd.

Strenger handhaven
De PVV riep het college in hun politieke vragen tevens op om meer en strenger te handhaven op de overlast. “Keihard aanpakken”, was het devies. Het college is het hier niet mee eens: “Overlast van voertuigen, waaronder scooters in voetgangersgebieden heeft op dit moment al hoge prioriteit van de politie en handhavers zoals reeds vastgesteld in het Integraal Toezicht en Handhavingsplan 2021-2023.” In januari 2022 heeft er specifiek in de Visbuurt al een handhavingsproject plaatsgevonden, daarbij werden in twee weken acht bekeuringen uitgedeeld. In de toekomst wil de gemeente het rijden in voetgangersgebieden door fysieke en optische maatregelen nog onaantrekkelijker maken.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

2 reacties

  1. Dat de hoeveelheid meldingen afneemt is omdat er toch geen ene ruk mee gebeurt, je kunt nelden tot he een ons weegt zonder resultaat, zie je hier ook weer aan, de luiaards hebben het weer voor elkaar…

  2. Klopt : vorig jaar klacht ingediend : keurig bericht dat het in behandeling ws genomen .Daarna niets meer gehoord en werd er na lang zeuren gezegd dat de klacht was afgedaan .Hoe en op welke manier is me nooit duidelijk gemaakt .Recent klacht ingediend over iets anders (acute gevaarlijke situatie). Komen ze een dag later s’avonds.Niets te zien natuurlijk ,dus gaan ze argeloze buurtbewoners lastig lopen vallen over allerlei futiliteiten. Krijg ik later een mail : probleem opgelost en we nemen het mee in onze ronde om de situatie te monitoren. Nou de situatie is nog precies hetzelfde en ik heb ze 1x langs zien rijden.
    Dus ik sluit me geheel bij u aan : ik maak dus geen melding meer want het is een grote aanfluiting. De aangiftes / meldingen nemen af door het waardeloze acteren van de handhaving .Ze kunnen beter eerst wat aan hun slechte imago doen.

Back to top button
%d bloggers liken dit: