Dune (recensie)

Zoals de boekenreeks “In de ban van de ring” als het beste fantasieverhaal wordt bestempeld, zijn de “Dune” (duin) boeken dat voor science fiction. In 1965 verscheen het eerste deel van de zesdelige reeks die de Amerikaanse schrijver Frank Herbert tot aan zijn dood in 1986 schreef. Het boek werd met 12 miljoen exemplaren het best verkochte science fiction boek ter wereld.

Om dit imposante verhaal in beeld te brengen moet je van goede huizen komen. In 1984 werd de eerste poging gedaan door David Lynch. Er zijn ook tv-series geweest, maar nu mag regisseur Denis Villeneuve (Blade Runner) de uitdaging aan. Samen met John Spaiths en Eric Roth schreef hij ook het script voor de film.

Het verhaal begint in het jaar 10191 in het Ruimte Keizerrijk dat bestaat uit talloze planeten. Op de planeten wonen adellijke families die van de keizer mogen regeren. Het transport tussen de diverse planeten wordt beheerd door een Ruimtegilde, dat gebruik maakt van enorme Hooglinieschepen. De belangrijkste grondstof in het Keizerrijk is Specie. Deze stof is nodig voor de schepen en geeft de mensen geestverruiming en levensverlenging. Daarnaast levert het visioenen op die iets prijs geven van de toekomst.

Verslavend
Specie is wel bijzonder verslavend en onthouding van de stof leidt tot de dood. Kortom, ze kunnen niet meer zonder! Er is echter maar één planeet waar deze waardevolle stof gevonden wordt. Baron Vladimir Harkonen (Skarsgård) is de man van adel die heerst over deze waardevolle woestijnplaneet Arrakis. De originele bevolking, de Vrijmans, wordt zwaar onderdrukt door Harkonen. Binnen het Keizerrijk wordt Hertog Leto Atreides (Isaac) steeds populairder en dat is een grote vrees voor de Keizer. Er moet een plan gesmeed worden om van Leto af te komen. In een ceremonie krijgt Leto het beheer over de planeet Arrakis, ook wel Dune genoemd.

Leto gaat met zijn leger, vrouw Lady Jessica (Ferguson) en zoon Paul (Chalamet) naar Arrakis om te verkennen. Daar zien ze hoe de Specie met gigantische machines in de enorme woestijn duinen wordt gedolven. Het grootse gevaar zijn de Coriolisstormen en de agressieve zand wormen. Deze allesverslindende wormen kunnen wel 150 meter lang worden en verplaatsen zich als een snelle duikboot door het zand. Door omstandigheden komen Paul en Jessica bij de Vrijmans terecht, waar zij eerst het vertrouwen moeten verdienen om vervolgens samen de strijd aan te gaan.

Topprestatie
Met deze verfilming is wel een topprestatie geleverd. Het klassieke verhaal roept bij de lezers altijd een eigen beeld op. Veel lezers zijn dan ook erg enthousiast over wijze waarop het verhaal nu te zien is. Het is geen makkelijk verhaal, maar de beelden zijn indrukwekkend. De imposante landschappen en de enorme schepen die in de lucht hangen geven de sfeer van het verhaal goed weer. Het is wel veel mist en donker, wat altijd weer voor een beklemmende setting zorgt. De hoofdrol is weggelegd voor de jonge Timothée Chalamet (Call me your name). Zijn ogenschijnlijke onschuld maakt het karakter van zoon Paul Atreides geloofwaardig. De Zweedse Rebecca Ferguson (Mission Impossible) is de mooie invulling voor moeder Jessica.

Ook uit Zweden komt Stellan Skarsgård (Mama Mia), die met zijn postuur de juiste persoon is voor de Bourgondische, maar meedogenloze Baron Vladimir Harkonen. Zendaya (Spider-Man) is mysterieuze Vrijmans vrouw Chani waar Paul in zijn visioenen over droomt. Oscar Isaac (Star Wars) is de populaire Hertog Leto Atreides. Jason Momba (Aquaman) en Josh Brolin (Avengers) zijn de krachtpatser Duncan Idaho en Curley Halleck die Paul ondersteunen. De 75-jarige Charlotte Rampling speelt hier de waarzegster Gaius Helen Mohiam die een belangrijke mentor voor Jessica is. De acteerprestaties zijn prima, maar de beelden van decors, de landschappen, de zandwormen en de voertuigen spelen eigenlijk de hoofdrol. Voor de eindeloze woestijnopnames is gebruik gemaakt van het gebied Wadi Rum in Jordanië en de woestijn in Abu Dhabi. Het verhaal wordt daarnaast nog extra versterkt door de bombastische muziek van Hans Zimmer. Liefhebbers van science fiction mogen deze film niet missen. Nu weer wachten op een vervolg, want uiteindelijk schreef Frank Herbert zes delen.

Regie: Denis Villeneuve
Met: Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Zendaya, Oscar Isaac, Jason Momoa, Davis Dastmalchian, Dave Bautista, Josh Brolin, Javier Bardem, Stellan Skarsgård, Charlotte Rampling, Chen Chang
Kijkwijzer: 12 jaar