Hollands Kroon

Kolossale spuischuiven voor sluizen Afsluitdijk

Advertentie:

Den Oever – De nieuwe spuisluizen in de Afsluitdijk krijgen deze maand spuischuiven van bijna negen meter hoog en meer dan twaalf meter breed. Deze grote stalen constructies zijn ook nog eens ruim een meter dik en wegen zo’n 45 ton. Dat is nodig, zo meldt Rijkswaterstaat, want ze moeten bestand zijn tegen enorme waterkrachten, ook tijdens een superstorm.

Om meer water uit het IJsselmeer te kunnen afvoeren, krijgt de Afsluitdijk nieuwe spuisluizen en een gemaal. Niek Tromp, adviseur bij Rijkswaterstaat, over de status van de bouw van de spuisluizen: “De bouw ligt op schema. Het project is nu beland bij het inhijsen van de spuischuiven. Deze schuiven zijn voor de spuisluizen, wat de pompen zijn voor het gemaal in Den Oever. Ze vormen het hart van het bouwwerk. En het inhijsen is een grote mijlpaal voor dit project.”

De spuischuiven zijn enorme grote stalen platen, van meer dan twaalf meter breed en bijna negen meter hoog, die straks het water in het IJsselmeer en de Waddenzee scheiden. Ze hebben twee belangrijke functies: waterafvoeren en waterkeren. Victor Arnolds, projectorganisator bij bouwconsortium Levvel (BAM, van Oord, Rebel en Invesis): “We kunnen de schuiven ophalen, zodat water uit het IJsselmeer naar de Waddenzee kan stromen. Zo kunnen we het teveel aan water van het IJsselmeer afvoeren. Als ze dicht staan, zijn ze onderdeel van de primaire waterkering die ons beschermt tegen water uit de Waddenzee. Deze zware schuiven zijn bestand tegen extreem zware stormen.”

Lieren
Arnolds vertelt meer over het inhijsen van de schuiven: “De spuisluizen hebben twee spuigroepen, met elk vier spuikokers. In elke koker komen twee spuischuiven te hangen. Zo hebben we als één schuif niet meer werkt, of onderhoud gepleegd moet worden, altijd nog een schuif in functie. In totaal moeten we dus zestien schuiven plaatsen. Daarna installeren we de liercassettes (liercassette is de lier plus motor) aan de zijkanten van de schuiven. Die zorgen ervoor dat ze kunnen bewegen.” Het inhijsen gebeurt niet vanaf het land, in verband met de beperkte ruimte.”

“We plaatsen twee schuiven per dag. Dit doen we vanaf het water met een grote drijvende bok. De reikwijdte van deze bok is indrukwekkend, hij moet 45 meter reiken. Een behoorlijke afstand. Omdat de schuiven iets hoger zijn dan een gemiddeld huis en de spuisluizen naast de A7 liggen, hebben we twee korte verkeersstops per dag. Zo kan de snelweg op een veilige manier open blijven voor verkeer”, vervolgt Arnolds.

Lees meer over dit project op de speciale site over het werk aan de Afsluitdijk.

Redactie Regio Noordkop

Onder 'Redactie Regio Noordkop' staan door de redactie zelf geschreven berichten, maar ook artikelen die ons door derden zijn aangeleverd, zoals (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke. Ook iets melden? Stuur een bericht aan nieuws@regionoordkop.nl. De redactie is telefonisch te bereiken via 0223-684609. Het bezoekadres is Torplaan 4, 1785BA Den Helder. Loop gerust binnen, de koffie staat klaar!

Wellicht ook interessant

Back to top button