Den Helder – Een inwoonster uit Den Helder is onlangs slachtoffer geworden van een geraffineerde phishing-aanval, zo meldt het Openbaar Ministerie. Oplichters slaagden erin de vrouw via een sms naar een nepwebsite van DHL door te sturen om haar creditcardgegevens te stelen en te misbruiken. Ze was in de veronderstelling dat ze douanekosten moest voldoen voor een pakketje dat onderweg was.
De vrouw, die anoniem wenst te blijven, ontving een sms-je met een link naar wat de officiële website van DHL leek. “Ik verwachtte een pakketje uit Ierland en kreeg het bericht dat er douanekosten moesten worden betaald. De link die erbij stond, leidde naar een website die er precies uitzag als die van DHL. Het leverde geen argwaan op en ik heb de betaling met mijn creditcard uitgevoerd”, aldus het slachtoffer.
De website waar ze naar werd verwezen, was echter nep. Nadat ze haar creditcardgegevens had ingevoerd, declareerden de oplichters met die gegevens eerst een bedrag van 0 euro om de geldigheid van de kaart te controleren. Vervolgens werd twee keer een bedrag van bijna 50 euro van haar rekening afgeschreven. Toen de vrouw de ongebruikelijke transacties opmerkte, nam ze onmiddellijk contact op met haar bank en liet ze haar creditcard blokkeren om verdere fraude te voorkomen.
Schering en inslag
“Het is de laatste tijd schering en inslag met sms-jes van postbezorgers, de belastingdienst en telecombedrijven. Je moet enorm alert zijn; ik let in het vervolg extra goed op”, aldus het slachtoffer. “In mijn geval was de timing van de criminelen perfect. Ik was in afwachting van een pakketje; daardoor gingen er geen alarmbellen af toen ik de sms kreeg.”
Roxy Meints-Spaargaren van de politie ziet dat pakketdiensten populair zijn bij cybercriminelen, vooral nu de feestdagen eraan komen en er meer pakketjes via het internet worden besteld. “Het is belangrijk om te weten dat zulke diensten je nooit via een sms of mailbericht zullen benaderen over invoerkosten”, waarschuwt ze. “Wees dus alert als je een bericht krijgt van een bezorgdienst en controleer altijd de afzender.” Een ander advies is om goed op te letten bij linkjes naar websites. Cybercriminelen verwijzen vaak naar sites waarvan de adressen authentiek lijken, maar net iets afwijken. Bij twijfel is het mogelijk om bij een website-adres een scamcheck doen via de website https://check.veiliginternetten.nl/.
Phising
De vrouw uit Den Helder was slachtoffer van ‘phishing’, een vorm van internetfraude waarbij criminelen zich voordoen als betrouwbare organisatie om persoonlijke en financiële informatie te verkrijgen. “Om jezelf te beschermen tegen phishing, is het belangrijk er zeker van te zijn dat een website die je bezoekt, de officiële is”, aldus Meints-Spaargaren. “Bedrijven zoals DHL gebruiken doorgaans een beveiligde verbinding die herkenbaar is aan ‘https://’ in de URL.” Daarnaast benadrukt ze dat je altijd op je hoede moet zijn bij onverwachte e-mails of sms-berichten die vragen om betalingen of persoonlijke informatie. “Bij twijfel kun je het beste meteen via de officiële adres- en telefoongegevens contact opnemen met de organisatie waar het bericht van afkomstig zou zijn. En zorg er ook voor dat de antivirus- en anti-malwaresoftware op je apparaten up-to-date is, zodat verdachte activiteiten kunnen worden gedetecteerd.”
Als het ondanks zulke voorzorgsmaatregelen toch misgaat en er geld van je bankrekening wordt afgeschreven door criminelen, schaam jezelf daar dan niet voor, vervolgt Meints-Spaargaren. “Dit kan iedereen overkomen; cybercriminelen maken gebruik van slimme trucs. Neem contact op met je bank voor de juiste hulp. Doe aangifte bij de politie, verander je inloggegevens van je bezorgdienst, en stel indien mogelijk tweestapsverificatie in. En meld verdachte sms’jes of mailtjes altijd bij de Fraudehelpdesk, via de website www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden of door ze te bellen op nummer 088-7867372.”
Het incident in Den Helder onderstreept het belang van bewustwording en voorzorgsmaatregelen bij online transacties. De vrouw hoopt dat haar verhaal anderen zal waarschuwen voor de gevaren van phishing en aanspoort om voorzichtig te zijn bij het invoeren van persoonlijke en financiële gegevens op het internet. Voor meer informatie over phishing en hoe je jezelf kunt beschermen, bezoek je de officiële website van de politie of neem je contact op met uw bank.
“Het Slachtoffer Spreekt”
Door het delen van slachtofferverhalen wil NHVeilig inwoners van Noord-Holland voor de gevolgen van digitale oplichting en online fraude waarschuwen. NHVeilig zoekt via de website www.hetslachtofferspreekt.nl slachtoffers in de regio die (anoniem) hun verhaal willen doen.
Ervaringsverhalen van slachtoffers dragen bij aan het onderkennen van de gevaren van gedigitaliseerde criminaliteit. NHVeilig wil er op deze manier voor zorgen dat burgers zichzelf beter tegen de gevaren beschermen door maatregelen te nemen.
Krijg regelmatig dit soort van e-mails binnen. Ook vandaag weer zoals in het artikel staat kwam er ook bij mij weer een e-mail binnen met Douanekosten als ik even 1,99 euro over kon maken en dan kon ik het pakketje krijgen. Bij het controlleren van het e-mail adres gingen mijn wenkbrauwen fronsen. Een E-mail met een Aziatische naam. Dus meteen in de prullebak. Einde oplichting.