Den HelderPolitiekTexel

Helders Geluid wil opstelplaats als oplossing voor het TESO verkeer

Advertentie:

Den Helder – Lokale partij Helders Geluid, op dit moment niet vertegenwoordigd in de gemeenteraad, biedt de lokale politiek een plan aan dat volgens haar leden een oplossing biedt voor de overlast van het TESO verkeer richting Texel. De partij voorziet een opstelplaats bij Kooypunt, vanaf waar auto’s gedoseerd richting de boot naar Texel kunnen vertrekken.

Eerdere ideeën over de oplossing voor de verkeersopstopping door het TESO verkeer zijn bijvoorbeeld het creëren van een alternatieve route of het bouwen van een transferium. Dit laatste idee werd onder andere door GroenLinks naar voren gebracht. In het coalitieakkoord staat over het TESO verkeer dat er een oplossing moet die “de binnenstad niet meer belast”. Dit kan onder andere door “slimme parkeeroplossingen voor Texelbezoekers en overstapplekken naar andere, meer duurzame vormen van vervoer”. Bij wethouder Tessa Augustijn staat het transferium vermeld als onderdeel van haar portefeuille. Eerder zorgde de wens van de Helderse politiek om een transferium te realiseren tot enige onvrede onder Texelse ondernemers.

Het plan van Helders Geluid past wat betreft alternatieve parkeeroplossingen binnen de ambities van het coalitieakkoord, maar is in realiteit anders dan het voorgestelde transferium. Het plan voor een transferium houdt in dat bezoekers van Texel hun auto ergens buiten het centrum parkeren om vervolgens naar de boot te worden gebracht met een ander vervoersmiddel. Daarmee realiseer je ook een aanzienlijke verduurzaming. Volgens Helders Geluid creëer je hierdoor wel een nieuw probleem: Namelijk dat je de gemeente Texel ook dwingt nieuwe vervoersoplossingen te bieden. Wanneer veel bezoekers van het eiland namelijk zonder auto komen zul je alternatieve middelen van vervoer moeten realiseren.

Daarom stelt de partij voor om een opstelplaats te maken: Bezoekers die naar Texel willen kunnen uitsluitend op die plek, bij Kooypunt, een ticket voor de boot kopen of laten valideren. Voertuigen worden vervolgens opgesteld in volgorde van aankomst waarbij elke minuut een aantal voertuigen worden doorgelaten. Hiermee is volgens Helders Geluid het probleem opgelost en verandert er niets aan de bereikbaarheid van het eiland: “Vanuit de richting van de hoofdwegen biedt Kooypunt de ruimte als oplossing voor filevermindering van- en naar de TESO. De opstelplaats zal de stroom aan voertuigen opvangen waardoor de N250 een verwerkingscapaciteit voor gecontroleerd Texelverkeer en geheel filevrij zal zijn.” Deze oplossing is volgens de partij duurzamer dan de huidige situatie, omdat je geen files meer krijgt met auto’s met draaiende motoren. De partij hoopt dat de politiek hun idee in overweging wil nemen.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

5 reacties

  1. Goed plan ,uiteraard op kosten van de Teso en niet van de Helderse belasting betaler .

  2. Komt toch geen ruk van terecht, ze lullen al 30 jaar over TESO overlast zonder enig resultaat……

    1. Dat is helaas maar al te waar . En de overlast is in die 30 jaar vele malen erger geworden.

  3. Dit is geen verkeer dat voor TESO komt, maar voor de gemeente Texel, zowel bewoners als bezoekers. De basis voor dit probleem is gelegd bij de opbouw van Den Helder na de oorlog, door de route naar Texel door de stad heen te leggen. RWS heeft begin jaren 60 deze veerhaven aangelegd in de kop van het nieuwe diep en TESO mocht erop gaan varen. Het huidige probleem van (grote) drukte op de route door de stad is zichtbaar geworden begin jaren 70 en is daarna gestaag gegroeid. Maar nog steeds komt er niemand voor TESO; iedereen komt voor de gemeente Texel, alleen bereikbaar door de stad, waar noch TESO noch gemeente Texel om gevraagd heeft. En waar Provincie NH en Gemeente Den Helder in 50 jaar tijd niet veel anders aan gedaan hebben dan optimaliseren van stoplichten. Los van veel klagen over TESO, verder niets. Ook de prima plannen voor een ongelijkvloerse kruising bij de Ruyghweg zijn gestrand. Den Helder zou geholpen zijn met een weg om de stad of een veel vloeiender verkeersverloop over de huidige route. Of bv een (ongelijkvloerse) weg boven het ‘t Nieuwe Diep (de weg wel te verstaan) van veerhaven tot rotonde Ravelijn. Het is denk ik niet aan de gemeente Den Helder om te bepalen dat bewoners en bezoekers van Texel, niet meer met hun eigen auto naar het eiland mogen rijden en om zich daar maar te redden met een vorm van openbaar vervoer.
    Aanleggen van een buffer met aansluitende infra zal zomaar in het succesrijtje van de Kooyhaven kunnen komen. En hoe ga je regelen dat de boten precies elke half uur vol zijn, die verantwoordelijkheid moet je dan nemen.
    Uit onderzoek is gebleken dat het probleem van een volle stadroute zich alleen voordoet op vrijdagmiddagen, in een afgebakend seizoensvenster en dan lang niet altijd. En in geval van incidenten.

Wellicht ook interessant

Back to top button