Uncharted (recensie)

Een avonturenfilm gebaseerd op een computerspel, het is iets wat we meer hebben gezien en niet altijd even sterk uitgevoerd. Angelina Jolie wist als jonge actrice Lara Croft wel tot een succes te maken, dus is mogelijk de keus voor de 25-jarige Tom Holland in Uncharted een schot in de roos. De jonge acteur klimt, mede door zijn prima Spiderman vertolkingen, snel op de Hollywood ladder omhoog. Daarnaast maken Mark Wahlberg en Antonio Banderas deel uit van de cast, ervaren acteurs met een staat van dienst.

Een spetterende openingsscène met een vliegtuig waar mensen en materialen uitvallen zet de kijker op scherp. Het is de inleiding naar een flashback tussen de jonge Nathan Drake (Jones / Holland) en zijn oudere broer Sam (Pankow). De oudste ontsnapt uit het weeshuis waar zij wonen en laat een ring achter voor zijn kleine broertje. Zwervend over de wereld zal hij hem nog menig ansichtkaart sturen totdat Nate (zijn roepnaam) niets meer van hem hoort.

Als getalenteerde bartender vult Nate zijn dagen als hij wordt benaderd door Victor Sullivan (Wahlberg), die alles van hem en Sam blijkt te weten. En van Magellaan de ontdekkingsreiziger, waar Nate en Sam een ware obsessie voor hadden ontwikkeld. Hij weet Nate zover te krijgen mee te gaan op zoek naar de schat; voor Nate tevens een zoektocht in het verleden, naar zijn vermiste broer.

Schatzoeker
Eerste opdracht is het bemachtigen van een gouden kruis, die een sleutel vormt in het verhaal. Ze zijn in Spanje en krijgen assistentie van Cloe Fraser (Ali), maar vinden tegenstand van de rivaliserende schatzoeker Santiago Moncada (Banderas) en zijn minder lieftallige assistente Braddock (Gabrielle). Dat is het begin van een avontuur, dat de partijen naar de Filipijnen brengt waar zij allen hopen te cashen. Dat gaat niet zonder slag of stoot, in de verste verte niet!

De film Uncharted is ook niet zomaar gerealiseerd; Sony en Colombia Pictures probeerden het project vanaf 2009 van de grond te tillen en maar liefst vijf regisseurs lieten het voor wat het was. Ruben Fleischer (Gangster Squad, Venom) wist het project te realiseren, maar vanwege corona is de release twee jaar na dato.

Het was het wachten waard, want Uncharted is een film geworden, die wat weg heeft van de Indiana Jones zoektochten naar fortuin. Nog niet op dat niveau, maar wel leuk op weg en hoogst vermakelijk. De film kent voldoende actie, soms heel onwaarschijnlijk (wat niet hindert) en de nodige droge humor om de opgelopen klappen te relativeren. Wahlberg is niet echt een favoriete acteur van mijn kant, maar Tom Holland en Antonio Banderas compenseren met hun prima spel en ook de vrouwenrollen springen eruit. En Tom Holland is dus het schot in de roos in een game verfilming!

Vervolg?
‘Lost but not gone’ loopt als een rode draad door de film als het om de verdwenen broer Sam gaat en wie weet komt dit thema terug in een vervolg. Want de post credit scene suggereert dat we op een vervolg kunnen rekenen. Hopelijk gaat dit geen jaren duren, want een popcorn movie zoals deze gaat erin als gesneden koek. Hoofdrolspeler Tom Holland toch wel. Aanrader voor avondje uit.

Regie: Ruben Fleischer
Met: Tom Holland, Mark Wahlberg, Sophia Ali, Antonio Banderas, Tati Gabrielle, Tiernan Jones, Rudi Pankow, Steven Waddington
Kijkwijzer: 12 jaar