Hollands KroonZakelijk

Rabobank vervangt kantoren door flexibele vormen van klantbediening

Hollands Kroon – De Rabobank heeft besloten om het bankkantoor aan het Omtaplein in Wieringerwerf te sluiten. De reden is volgens de bank dat steeds meer mensen hun bankzaken online of via de App regelen en daardoor het bezoekersaantal afneemt.

Klanten van Rabobank zijn vanaf heden welkom op het kantoor Verkeerstorenweg 3 in Den Helder voor hun dagelijkse bankzaken en advies op afspraak. Daarnaast vult Rabobank de klantbediening aan met flexibele vormen van klantbediening, zoals het Rabo Contactpunt op Texel, een Ontmoetingspunt in Wieringerwerf en de Mobiele Bankservice. Vanaf 2022 komt daar een Ontmoetingspunt in Schagen bij.

Harry Nieuwenhuizen, directeur coöperatieve Rabobank vervolgt: “Door het afgenomen fysieke bezoek aan onze kantoren is het niet meer passend en rendabel om meerdere kantoren open te houden. Dit betekent een vermindering van het aantal kantoren in onze klantbediening.” Daarnaast maken de geldautomaten van Rabobank, ING en ABN AMRO plaats voor de (gele) automaten van Geldmaat. Hierdoor zijn er binnenkort geen automaten meer in onze kantoren aanwezig. Dit alles leidt ertoe dat steeds minder klanten een bankkantoor bezoeken.

Opmars digitale dienstverlening
Steeds meer klanten regelen hun bankzaken online, via de Rabo App of telefonisch. De coronacrisis heeft dit type dienstverlening versterkt, zowel in gewenning als ook bewustwording van deze mogelijkheden. Zo zag Rabobank het telefonisch contact het afgelopen jaar toenemen met 25 procent. Het chatcontact zelfs met 45 procent. “Rabobank beweegt mee met dienstverlening die past bij de vraag van vandaag”, vertelt Harry Nieuwenhuizen. “Klanten pakken gemakkelijk de telefoon, kiezen voor videochat of gebruiken de app om snel iets te regelen. De zelfredzaamheid van mensen is enorm toegenomen. En daar bewegen wij als bank in mee.”

“Het sluiten van kantoren betekent dus niet dat we minder ‘dichtbij’ worden, integendeel. Dichtbij zijn gaat tegenwoordig verder dan gebouwen van steen. Veel klanten geven ook aan dat zij geen kantorennetwerk verlangen van Rabobank; hun voorkeur gaat uit naar digitale interactie. Pas als het om écht prangende zaken gaat, is er behoefte aan menselijk contact. Dat kan bij klanten thuis, onderweg, via (video)chat en op een kantoor of ontmoetingspunt.”

Dienstverlening senioren
Rabobank helpt via verschillende kanalen klanten met vragen over dagelijkse bankzaken. Soms lukt het niet om op deze manier bankzaken zelf te regelen of om daarvoor naar een kantoor te komen. “Om ook deze groep klanten goed te helpen, hebben we de Mobiele Bankservice”, vertelt Nieuwenhuizen. “De Mobiele Bankservice is voor klanten die (tijdelijk) minder mobiel zijn door ziekte, ongeval, senioriteit of een lichamelijke beperking. Die klanten worden geholpen bij het regelen van een volmacht, het wijzigen van een betaalpakket of bij het uitleggen van online bankzaken regelen. Dit gebeurt bij hen thuis tenzij een andere locatie beter past. Het is niet mogelijk om contant geld op te nemen of te storten.”

De Mobiele Bankservice is weer beschikbaar zodra de coronamaatregelen dit toelaten. Overigens biedt Geldmaat in een geselecteerd aantal winkels van Primera, Bruna en The Readshop de dienst ‘geldmaat plus assistentie’. Hier kunnen klanten terecht als ze het lastig vinden om contant geld op te nemen of te storten. Deze winkels zijn herkenbaar aan de sticker ‘geldmaat plus assistentie’ op de winkeldeur of etalage. Op die manier proberen we de verandering in onze klantbediening voor kwetsbare groepen zo laagdrempelig mogelijk te maken.

Toon meer

Redactie Regio Noordkop

Onder 'Redactie Regio Noordkop' staan door de redactie zelf geschreven berichten, maar ook artikelen die ons door derden zijn aangeleverd, zoals (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke. Ook iets melden? Stuur een bericht aan nieuws@regionoordkop.nl. De redactie is telefonisch te bereiken via 0223-684609. Het bezoekadres is Torplaan 4, 1785BA Den Helder. Loop gerust binnen, de koffie staat klaar!

Wellicht ook interessant

Back to top button