Noord-Holland

Uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid ondertekend

Advertentie:

Noord-Holland – Nu de dagen weer korter worden, gaat de gezamenlijke verkeersveiligheidscampagne Fietsverlichting AAN van start: een samenwerking van Provincie Noord-Holland, gemeenten, ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, Politie Nederland en Openbaar Ministerie. Zowel die campagne als andere activiteiten om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Noord-Holland. Deze is op 18 oktober door gedeputeerde Jeroen Olthof, wethouders van 30 gemeenten en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties ondertekend. Het programma omvat maatregelen voor het duurzaam veilig inrichten van wegen, stimuleren van veilig gedrag en handhaving bij overtredingen. Dit alles met het doel de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen.

In aanloop naar het uitvoeringsprogramma ondertekenden alle regionale bestuurders in 2021 de intentieverklaring Verkeersveiligheid. In 2022 werd het regionale ‘contourendocument uitvoeringsprogramma SPV2030’ vastgesteld. Om het contourendocument uit te werken tot het voorliggende uitvoeringsprogramma zijn door de provincie en de regio’s per gemeente risicokaarten opgesteld van het wegen- en fietspadennetwerk. Deze kaarten geven zicht op de belangrijkste risicolocaties. Ook is gezamenlijk een selectie gemaakt van effectieve verkeersveiligheidsmaatregelen. Om de verkeersveiligheid te bevorderen, zetten Provincie en gemeenten in op drie typen maatregelen: infrastructurele maatregelen, gedragsmaatregelen en handhavingsmaatregelen.

Risicogestuurde aanpak
Om het aantal verkeersongevallen te verminderen, is het van belang goed zicht te krijgen op de meest onveilige locaties en gedragingen in het Noord-Hollandse verkeerssysteem. In lijn met het landelijke SPV kiezen provincie Noord-Holland en de regio’s voor een risicogestuurde aanpak. De eerste stap in deze aanpak is het in kaart brengen van verkeersonveilige locaties en onveilig gedrag. Op basis van data en risicoscore zijn kaarten ontwikkeld die het mogelijk maken om gericht maatregelen in te zetten om de verkeersveiligheid op deze specifieke locaties te verhogen of om verkeersveilig gedrag te stimuleren. Van elke gemeente zijn de hoogste risico’s van trajecten en kruispunten in kaart gebracht.

Het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid Noord Holland 2030 is hier te downloaden.

Hans Boskeljon

Hans Boskeljon is sinds mei 2023 politiek verslaggever voor Regio Noordkop. Hij richt zich uitsluitend op de politiek binnen de gemeente Hollands Kroon. In het verleden was hij onder meer werkzaam bij NRG en als wethouder in de gemeente Den Helder. Hans is bereikbaar via hans@regionoordkop.nl.

Wellicht ook interessant

Back to top button