Kop van Noord-Holland – Bijna drie op de vier verkooppunten van alcohol houden zich niet aan de leeftijdsgrens van 18 jaar. Dit blijkt uit onderzoek in Noord-Holland Noord. Gemeenten en de GGD werken al meer dan tien jaar samen om alcoholgebruik onder jongeren te verminderen. Jongeren kunnen te makkelijk alcohol kopen.
In het onderzoek zijn 755 verkooppunten bezocht. Slechts 28,6% vraagt om een identiteitsbewijs bij de verkoop van alcohol. Dit maakt het duidelijk dat er meer gedaan moet worden om jongeren te beschermen tegen alcohol.
Een nieuw programma genaamd ‘KidvanNIX’ helpt hierbij. Getrainde jongeren testen of verkopers om een ID vragen. Verkopers die dit goed doen, krijgen een prijs en worden beloond. Bijvoorbeeld met bioscoopkaarten of een mobiele cocktailbar.
Resultaten
De resultaten tonen aan dat slijterijen het beste scoren met 67,6% naleving, gevolgd door supermarkten met 54%. Horeca scoort het laagst met 20,9%. De GGD en gemeenten willen blijven samenwerken met scholen en ouders om alcoholgebruik onder jongeren te verminderen.
Jiske Pardieck, adviseur middelenpreventie GGD HN: “De resultaten zijn zorgelijk. Het is voor jongeren te makkelijk om zelf alcohol te kopen. We adviseren de gemeenten om een actieplan op te zetten. Zo is er bijvoorbeeld een masterclass beschikbaar met concrete voorbeelden hoe je de naleving kunt verbeteren en hulp bij het maken van een plan van aanpak. Voor vervolgstappen kun je denken aan voorlichting aan ondernemers, structurele controles met handhaving en veiligheid. Tijd om met bestuurders en ondernemers aan tafel gaan om samen te werken aan een betere naleving van de Alcoholwet.”