
Den Helder – De gemeenteraad van Den Helder is maandagavond akkoord gegaan met de vaststelling van de gezamenlijke “Mobiliteitsaanpak Texel en Den Helder 2040”. Alleen Ron van Wamel (Behoorlijk Bestuur) stemde tegen. Zijn motie om extra onderzoek te doen naar alternatieve, tijdelijke oplossingen voor de verkeersdrukte haalde het niet.
De mobiliteitsaanpak beschrijft een pakket aan verkeersmaatregelen om de bereikbaarheid en mobiliteit in het gebied Texel-Den Helder te garanderen. Los van de harde fysieke ingrepen, zoals het verplaatsen van de Moormanbrug en het aanleggen van de Ravelijnbrug, stellen de colleges maatregelen voor die alternatieven voor de auto moeten stimuleren. Zo willen de lokale overheden het openbaar vervoer en fietsgebruik aantrekkelijker maken. Verder wordt een businesscase uitgewerkt voor een mobiliteitshub op Kooypunt, waar op andere vormen van vervoer kan worden overgestapt richting de TESO.
Wat Ron van Wamel betreft moet er per direct iets gedaan worden om de inwoners van Den Helder tegemoet te komen. Hij stelde voor omleidingsroutes door de stad te creëren voor het TESO-verkeer, die duidelijk worden aangegeven met bebording. Ook ziet hij een verbod op campers, caravans en vouwwagens op de huidige route via de Binnenhaven, Zuidstraat en Weststraat wel zitten. Van Wamel diende een motie in om ervoor te zorgen dat deze maatregelen onderzocht worden. Deze motie kon echter alleen op steun van de oppositie rekenen en haalde daarmee geen raadsmeerderheid.
Coalitiepartijen (VVD, CDA, PvdA, D66, Samen Actief, Stadspartij, GroenLinks) vonden de voorstellen van Van Wamel onrealistisch of onhandig en konden daar dus niet in mee gaan. Bovendien staan er in de mobiliteitsaanpak al veel goede oplossingen omschreven, zoals de Ravelijnbrug, benadrukten een aantal van deze fracties. Daar moet het college van hen nu snel mee aan de slag gaan.
Het Mobiliteitsprobleem Texel Den Helder is zoals vanavond ook gezegd werd een probleem die al decennia speelt. Toch zijn er gezien de huidige politieke situatie in ons land en de onrust in Europa meer kansen dan we mischien denken.
Het zal 2010 of 2011 geweest zijn dat Wethouder Kees Visser (nu raadslid) met een uitgebreid plan kwam met een Noord-Oost variant op de haven. Het civiele deel van de haven zou uitbreiden en een deel van de marine haven zou iets verplaatst worden en uitgebreid en de Texelse boot zou kunnen aanmeren aan de oostkant van de haven.
En als we ons goed herinneren zou er dan een kleine boot tussen Den Helder en Texel kunnen varen voor de forenzen en de studenten van Texel die met de trein mee moeten.
In die tijd was het mischien wel een te ambitieus plan, omdat bij de Marine flinke bezuinigingen plaatsvonden.
Maar we leven nu in een andere tijd, waar de landelijke politiek Defensie de komende jaren weer wil laten groeien. Dit zijn kansen voor onze stad, waar we veel sneller en directer op moeten inspelen. Zorg er voor dat alle defensietaken voor de marine naar Den Helder komen. Er zitten twee mensen uit onze stad in Den Haag, waarvan één in de raad. Maak daar gebruik van.
Mischien dat de Noord-Oost variant niet kan zoals deze eerder is bedacht. Maar wie weet kan er wel een variatie op worden bedacht. Er was in die tijd ook best een brede steun voor de plannen. Er waren natuurlijk vragen over de financiering en er moest natuur worden gecompenseerd omdat je aanpassingen maakte in het waddengebied. Maar daar was in die tijd niet heel veel tegenstand tegen. En als we ons goed herinneren is er zelfs al een deel van de natuur gecompenseerd om de uitbreiding van de haven mogelijk te maken.
Kees Visser kan de rest van de raad precies vertellen wat het plan was in die tijd. Ook zou hij waarschijnlijk nog wel kunnen vertellen hoe de financiering van die plannen zou zijn geweest, en waarom het plan in die tijd niet is doorgezet.
Wij weten niet meer of dit openbare informatie was, dus nemen wij geen risico dit hier te vermelden.
We weten ook niet of het nog een reëel plan kan zijn. Maar er zijn volgens ons wel kansen om toch is terug te kijken op die plannen. En het kost in eerste instantie ook niet veel aan onderzoek, omdat Kees Visser vast nog wel weet hoe de plannen waren. Of in welke la de plannen liggen.
Maar als het in deze tijd wel een reëel plan zou kunnen zijn. Dan levert dit heel veel werkgelegenheid op, met het bijkomstige voordeel, dat er geen caravan meer door onze straten hoeven te rijden. Want dan gaat het (vakantie) verkeer over Oostoever.
We zijn dan ook benieuwd of de raad eens in die plannen wil duiken. Want het lost mischien wel veel meer op dan plannen te bedenken voor de bestaande wegen.
Heeft iemand al ontdekt waar de 4 politie camera’s komen ? Deze zijn stilletjes bedoeld om de schadelijk geachte auto’s op te sporen en te weren !!!