Hollands Kroon – PvdA Hollands Kroon wil dat Incluzio WMO indicaties voor onbepaalde tijd gaat afgeven. Dat zegt raadslid Paul Medema in vragen aan het college. Voor veel WMO ‘producten’ geldt dat een beschikking één of twee jaar geldig is. Daarna moet er opnieuw een indicatie komen. Dit zorgt volgens de PvdA voor onnodige administratieve rompslomp en stress voor de bewoners.
Medema las in een recent artikel op de website Skipr dat drie Nederlandse gemeenten helemaal gestopt zijn met de WMO indicaties voor bepaalde tijd. Het gaat om Maastricht, Rotterdam en Stichtse Vecht. “Burgers geven ons mee dat het belangrijk is om weer een beetje vertrouwen durven te hebben in elkaar”, zo zegt de gemeente Maastricht in een reactie aan Rijksoverheid. Ook in Zaanstad ontstonden recent geluiden om indicaties voor onbepaalde tijd de norm te maken.
PvdA Hollands Kroon vindt het een goed idee: “Een WMO indicatie voor onbepaalde tijd scheelt de inwoners, gemeenten en het CAK veel administratieve rompslomp. Daarnaast is het minder belastend voor de de inwoners, die nu steeds hun verhaal moeten vertellen. Ook zorgt het voor minder stress doordat het niet meer onzeker is of een indicatie wel wordt verlengd”, zo schrijft Medema. Hij vraagt het college of zij bereid is om in samenspraak met Incluzio ook indicaties voor onbepaalde tijd af te gaan geven. Als dat niet direct kan wil de PvdA dat er een pilot gestart wordt waarna de resultaten kunnen worden geanalyseerd.
Dit is een heel slecht idee; ik doel dan op het niet meer controleren of de parameters om uitkeringen ter ondersteuning te kunnen verstrekken nog wel up to date zijn. Vooropgesteld, het staat natuurlijk elke gemeente vrij om een eigen ondersteuningsbeleid te voeren of ook zelfs helemaal geen beleid meer m.b.t. haar verantwoordelijkheden voor de ondersteuningsuitkeringen. Uiteindelijk gaat het daar om gemeenschapsgeld dat niet direct onder de verantwoordelijkheid van het rijk valt. Mensen zijn echter zeer opportunistisch wanneer het om geld of bezit gaat, men went ook rap aan ondersteuningssituaties waardoor men dan ook al snel weer meer of andere ´ondersteuning´ kan gebruiken. Van de betreffende 3 in het artikel genoemde gemeenten kan ik me voorstellen dat men er óf tot de slotsom kwam dat de controle vanwege het lage aantal aanvragen te duur was óf dat men juist vanwege een stormvloed aan aanvragen, denk aan Rotterdam, nauwelijks nog aan controleren toekwam. ´Vrijheid blijheid´ hoor, maar gemeenten verkopen hun ´succesverhalen´ vaak met verve, ook wanneer er slechts een praktisch besluit werd genomen. Anders gezegd: er wordt aan burgers dan alleen het zogenaamde ´vertrouwen´ geschonken wanneer dat financieel haalbaar is en tevens goed verkoopbaar, dat zijn immers de beruchte ´linkse manieren´. Immers, ook mensen die bij de gemeente werken hebben natuurlijk gezinsleden of ouders die recht hebben op uitkeringen uit de WMO.
Het allerbeste voorbeeld over de gevolgen van een gebrek aan controle dat ik zo snel even kan verzinnen is het recente ´verbod tot het bellen tijdens het fietsen´. Dat duurde, voor iedereen trouwens glashelder zichtbaar, ongeveer anderhalve dag… Daarna deed iedereen weer precies wat hij zelf wilde en men lijkt het verbod nu zelfs al helemaal vergeten te zijn wanneer je het verkeer kritisch observeert. Ook de politie treed al niet meer op omdat er eenvoudigweg de mankracht niet voor is. Zonder controle doen de meeste burgers dus al heel snel gewoon wat hun hartje hen ingeeft. Dat is een vast gegeven. Alleen de PvdA vertrouwt (slechts wanneer het haar goed uitkomt) de burger zonder verdere controle gemeenschapsgeld toe. Nou ja, alleen aan ´de linkse burger´ dan en nog het liefst alleen aan haar eigen kiezers. Uit het feit dat dit raadslid zijn intenties zo makkelijk bloot geeft blijkt dat hij de ratio en reactie van de inwoners van zijn gemeente op de gevolgen van zijn voorstel onderschat. Dat geeft te denken.