
Julianadorp – De gemeente Den Helder heeft op 15 mei een vaarverbod ingesteld voor gemotoriseerde vaartuigen in delen van de wijk Willem-Alexanderhof in Julianadorp. De maatregel, die loopt tot 1 november 2026, moet verdere schade aan oevers en tuinen van aangrenzende woningen voorkomen. Volgens de gemeente zorgen motorboten voor boven- en onderwatergolfslag, waardoor de bodem uitspoelt en verzakkingen ontstaan. Maar bij bewoners leidt het verbod vooral tot onbegrip en frustratie.
Dennis, een bewoner van de wijk, woont sinds 2022 met zijn jonge gezin in hun nieuwbouwhuis aan het water. Hij noemt het vaarverbod “eenzijdig” en wijst op onderliggende problemen die volgens hem al veel eerder zijn begonnen. “Waar gebouwd wordt, worden fouten gemaakt,” zegt hij, “maar dit is een probleem waar bewoners van verschillende fases niet op zitten te wachten.”
Volgens Dennis ligt de oorzaak niet bij vaartuigen, maar juist ook bij eerdere werkzaamheden aan de watergang. De woningen in de wijk grenzen aan wat in plannen een ringvaart zou zijn, maar wat door buurtbewoners een simpele sloot wordt genoemd. Tijdens het uitgraven van deze sloot door Loonbedrijf Firma Konijn begonnen de eerste verzakkingen. In fase 1 moesten direct herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd nadat tuinen begonnen weg te zakken. Het uitdiepen werd vervolgens stopgezet, en baggerwerk is verder achterwege gebleven.
Verzakkingen en stankoverlast
Inmiddels zijn de gevolgen zichtbaar: verzakte tuinen, instabiele achterpaden en overlast in en om het water. In fase 1 zijn de verzakkingen het meest zichtbaar.
Achter zijn eigen woning is de situatie eveneens zorgwekkend. “Het riet groeit bijna de tuin in van de buren,” zegt hij. “De sloot zou 1,20 meter diep moeten zijn, maar ik kan er doorheen lopen zonder natte knieën.” De geringe diepte leidt tot stankoverlast, dode vissen en vragen over de waterkwaliteit. Ook wordt getwijfeld aan onvoldoende sterkte van de beschoeiing.
Volgens Dennis schetst de gemeente in haar communicatie een eenzijdig beeld waarin vooral motorboten verantwoordelijk worden gehouden voor de schade. Hij vindt dat onvoldoende wordt benoemd welke rol eerdere werkzaamheden van de gemeente en aannemers hebben gespeeld. De situatie in fase 4 laat eveneens veel vragen onbeantwoord. Bewoners kregen eerder de belofte dat er een inventarisatie zou plaatsvinden en dat hierover per brief zou worden gecommuniceerd. Volgens bewoners is die brief nooit gekomen.
Gemeente onderzoekt oorzaak
De gemeente laat in een reactie weten dat het onderzoek naar de verzakkingen in een afrondende fase is. Daarbij wordt erkend dat motorboten de situatie kunnen verergeren, maar er wordt nog geen definitieve conclusie getrokken over de oorzaak. Verwacht wordt dat het college binnen zes weken met een verklaring komt over de toedracht en verantwoordelijkheden. Bewoners zullen volgens de gemeente als eersten worden geïnformeerd over de resultaten en over eventuele herstelmaatregelen.
Op vragen over de beloofde bewonersbrief antwoordt de gemeente dat er kort na het stopzetten van de werkzaamheden wel een brief is verstuurd en dat er contact is geweest via andere kanalen. Of dat voldoende en duidelijk was voor álle bewoners, blijft volgens betrokkenen de vraag.
Het vaarverbod is bewust ruim ingesteld, zegt de gemeente. De periode tot november 2026 biedt tijd voor afronding van het onderzoek, voorbereiding van herstelwerk en uitvoering daarvan. Welke maatregelen exact genomen zullen worden, is nog onbekend.
Toekomst
Ondertussen vragen bewoners zich af wat er staat te gebeuren in fase 4, waar uitdieping nog moet plaatsvinden. Komen daar ook verzakkingen of meer stank en vissterfte? De roep vanuit de wijk is duidelijk: men wil erkenning, openheid en vooral regie. Duidelijkheid over hoe dit heeft kunnen gebeuren, wie verantwoordelijk is, en wanneer de schade eindelijk wordt aangepakt.
Julianadorp 🚲👩🦽