That time I got reincarnated as a Slime (recensie)

De bron van deze lange titel is een gelijknamige roman-reeks en TV-serie. We moeten naar Japan waar deze getekende verhalen zijn ontstaan. De striptekeningen en tekenfilms worden Anime genoemd en mogen zich verheugen op een snel groeiende belangstelling buiten Japan.
Gebaseerd op de boeken van Fuse heeft Anime regisseur Yasuhito Kikuchi de TV-serie met dezelfde titel gemaakt en is hij nu de man die dit verhaal op het grote doek brengt. De film onderscheidt zich door de toevoeging “Scarlet Bond”.

De film start met een gevecht tussen een grote man en een Ork, waarbij de man ernstig gewond raakt. Na dagen ontwaakt hij in het kasteel van Towa (Fukumoto), de koningin van Raja. Zij bezit een tiara met bijzondere krachten die zij gebruikt om de man weer op de been te helpen. Ook geeft zij hem de naam Hiiro (Uchida) en blijft hij bij haar. Zijn grootste zorg is de gezondheid van Towa, die door een vloek met gif lichamelijk langzaam achteruit gaat.

Gedaantes
Rimuru (Okasaki) is de heerser is van het naastgelegen koninkrijk Tempest. Rimuru was vroeger in de normale wereld een 37-jarige man in Tokio met de naam Satoru Mikami. Hij werd vermoord, maar ontwaakte in deze fantasiewereld als een Slijmmonster met bijzondere eigenschappen. Zo kan hij allerlei vormen of gedaantes aannemen, waarmee hij de wereld helpt om beter te worden. Hiiro gaat naar Tempest en vraagt hulp bij Rimuru om de koningin te redden. Daar ontdekt hij een aantal oude bekenden die de slag van de Orks hebben overleefd, maar ook vele Orks die in Tempest verblijven. Met gemengde gevoelens blijft hij zijn doel nastreven om Towa te kunnen redden. Wat volgt is een reis met de nodige obstakels, waarbij een heel scala aan figuren en monsters een rol spelen.

De sfeer van de film is typisch Japans; kleurrijk en eenvoudig met bijzondere decors. Vooral de grote ogen en de puntige neusjes zijn kenmerkend voor dit genre. Voor de kenner waarschijnlijk een duidelijk verhaal. Voor iemand die het nog nooit gezien heeft is het wel even doorbijten. Vooral omdat de Japans gesproken teksten alleen in het Engels ondertiteld worden. De film toont, voor de kenners, naast oude bekende karakters vooral ook een groot aantal nieuwe, die het verhaal nog meer smoel moeten geven. Het gereïncarneerde Slijmmonster speelt hierbij een wat meer onderschikte rol.

Hiiro is het grote middelpunt in het verhaal. Een verhaal dat niet makkelijk te volgen is, maar na 1 uur en 50 minuten toch tot een afronding weet te komen. Voor de kenners beslist een must. Voor de beginners is het goed om je eerst wat te verdiepen in de voorgeschiedenis.

Regie:Yasuhito Kikuchi
Japanse stemmen: Miho Okasaki, Yuma Uchida, Riko Fukumoto, Takuya Eguchi, Makato Furukawa, Mao Ichimichi, Takahiro Sakurai, Saakasjvili Senbongi
Kijkwijzer: 12 jaar