Politiek

Twee extra directeuren moet “kluitjesvoetbal” binnen ambtelijke organisatie voorkomen

Advertentie:

Den Helder – De twee extra directeuren die de gemeente heeft aangesteld zijn maandagavond door de gemeentesecretaris voorgesteld aan de raadscommissie Bestuur en Middelen. Dat gebeurde tijdens de bespreking van het onderzoek dat Rijnconsult uitvoerde over de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeentelijke organisatie, die niet zo hoog blijken te zijn. Gemeentesecretaris Marc Pothast vertelde de commissieleden hoe hij en zijn team, waaronder de twee nieuwe directeuren, met de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport aan de slag gaan.

Het onderzoek was een opdracht van de Helderse gemeenteraad. De resultaten laten zien dat de capaciteit van de ambtelijke organisatie boven gemiddeld is, maar er niet efficiënt en effectief genoeg gewerkt wordt. Dit komt onder meer door onduidelijkheid over rol- en taakverdelingen. Pothast schetste maandagavond het probleem. “Aandachtspunten zitten vooral in de samenhang en de organisatiegraad, het spel verdelen. We hebben wel spelers, maar verdelen we ze ook op de juiste manier? Daar zit een enorme uitdaging. Het is nu nog kluitjesvoetbal af en toe.”

Twee nieuwe directeuren
De commissieleden wilden van het college en de gemeentesecretaris weten wat zij met het onderzoeksrapport gaan doen en vooral ook hoe zij dit gaan doen. Zo vroeg Henk Mosk (D66) zich af wie de leiding heeft of neemt in dit proces. Pothast vertelde dat, om de ontwikkelingen voor elkaar te krijgen, twee extra directeuren zijn aangetreden. Zij waren maandagavond ook aanwezig in de raadzaal; een mooi moment om ze te introduceren. Jeroen van Egerschot is de nieuwe directeur dienstverlening en Sabrine Roest is per 1 november 2023 directeur ontwikkeling.

Pothast: “Ik ben ontzettend blij met de aanwinst van deze mensen in onze directie, om samen met mij en de andere teammanagers en de ondernemersraad keihard aan de slag te gaan met de uitdagingen die er liggen.” De eerste stap is het kritisch kijken naar de werkprocessen. Daarna zal de gemeente een ontwikkelplan opstellen, waarmee de organisatie begin volgend jaar terugkomt naar de raad.

Advies raad en burgers
Rijnconsult is tijdens het onderzoek begeleid door een commissie uit de gemeenteraad, bestaande uit vijf raadsleden. Een aantal commissieleden stelden maandagavond vragen over een mogelijke voortzetting van deze begeleidingscommissie in de herstructureringsfase van de organisatie. De ChristenUnie denkt dat de raad daar voorzichtig mee moet zijn, om te voorkomen dat ze “op de verkeerde stoel gaan zitten”. Michel Pastoor vindt het juist belangrijk om dit dicht bij de raad te houden. “De commissie geeft alleen advies”, benadrukt hij.

Niet alleen de vertegenwoordigers, maar ook het volk zelf wil betrokken worden bij de verbeteringen binnen de gemeentelijke organisatie. Kees Mulder, voorzitter van belangenvereniging De Zandloper, gebruikte maandagavond het inspreekrecht om zijn teleurstelling te uiten over het feit dat burgers niet bij het onderzoek betrokken zijn. Volgens Mulder is het onderzoek daarom niet volledig.

Als voorzitter van De Zandloper heeft hij namelijk de nodige feedback op de gemeentelijke organisatie. “Soms loopt het stroef. We hebben iemand aangesproken in de organisatie om de communicatie te verbeteren en die heeft een paar keer toegezegd dat hij zou helpen, maar hij laat niks meer van zich horen”, vertelde Mulder. Pothast gaf aan graag met de heer Mulder in gesprek te gaan.

Toon meer

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

3 reacties

  1. Ja hoor, de capaciteit van de ambtelijke organisatie is volgens het onderzoek van Rijnconsult al bovengemiddeld en dan toch nog maar eens twee extra directeuren aanstellen…. Onduidelijkheid over rol- en taakverdelingen zou een van de oorzaken zijn van het feit dat er niet doelmatig en efficiënt genoeg wordt gewerkt. Twee directeuren erbij betekent uiteindelijk nog meer overleg en nog meer kans op onduidelijkheid over het uitvoeren van taken.
    Den Helder telt inmiddels een bovengemiddeld aantal ambtenaren, een bovengemiddeld aantal wethouders en een bovengemiddeld aantal directeuren, maar toch blijven de prestaties ondermaats. Het is en blijft een opmerkelijke zaak hoe een organisatie zo tekort kan schieten…

  2. Niet zo’n top prestatie. Een symptoom van leiding loosheid op kosten van ons.

  3. Is wel een hele oude foto bij dit artikel. Wat je op de foto ziet is nu een groot parkeerterrein. En inderdaad, nog niet zo lang geleden was het resultaat van een onderzoek dat Den Helder veel meer ambtenaren heeft dan vergelijkbare gemeenten. Nu dus nog maar twee extra duurbetaalde directeuren er bij??

Wellicht ook interessant

Back to top button