Den Helder

Gemeente haalt zebrapaden weg: “is veiliger voor de voetganger”

Advertentie:

Den Helder – Drie van de vier zebrapaden aan de Helderse Torplaan verdwijnen. Alleen de oversteekplaats met verkeerslichten, ter hoogte van de Gerrit Pietersz Blankmanstraat, blijft. Volgens de gemeente Den Helder is het weghalen van de paden veiliger voor de voetgangers.

“Bij zebrapaden gaan voetgangers er (logischerwijs) van uit dat andere weggebruikers ze voorrang verlenen, maar in de praktijk gebeurt dat helaas niet altijd”, laat een woordvoerder van de gemeente weten. “Hierdoor ontstaan onveilige situaties en relatief veel ongevallen met voetgangers. We willen het aantal ongevallen door deze ‘schijnveiligheid’ minimaliseren en hebben er daarom voor gekozen de zebrapaden bij drie oversteekplaatsen op de Torplaan weg te halen. De middengeleiders blijven wel. Door de middengeleiders kunnen voetgangers de weg in delen oversteken, waardoor ze sneller een mogelijkheid kunnen vinden een weghelft over te steken. Ook hoeven ze per keer maar naar één kant te kijken. Dit bevordert de veiligheid.”

De aanpassing is onderdeel van de herinrichting van de Torplaan. Doel daarvan is de verkeersveiligheid te vergroten. “In de straat verbreden we verder de fietsstroken aan beide kanten van de weg, zodat fietsers meer ruimte hebben en de ruimte voor auto’s wordt beperkt. Door de bredere fietsstroken wordt de rijbaan namelijk smaller. Verwacht wordt dat meer weggebruikers zich aan de snelheidslimiet houden, wat de verkeersveiligheid verder vergroot.” De maximaal toegestane snelheid op de Torplaan is 50 kilometer per uur, maar daar houdt lang niet elke automobilist zich aan.

Toon meer

Ronald Boutkan

Ronald Boutkan is werkzaam als hoofdredacteur / algemeen directeur van Regio Noordkop. Ook presenteert hij Ron & Geer, Hollands Glorie en werkt hij mee aan De Week op Zaterdag, allen radioprogramma's van Regio Noordkop. Ronald woont in Den Helder en is bereikbaar via ronald@regionoordkop.nl of telefonisch via 0643436070.

10 reacties

    1. Klopt. Een hoop geklets ook nog over fietssugestiestroken die breder worden waardoor er minder ruimte zou zijn voor automobilisten. Lariekoek, die mogen namelijk gewoon op die stroken rijden. Er komt vast geen afscheiding tussen de fietsstrook en de strook voor automobilisten. Dat zou veiliger zijn. Dit geklets niet.

  1. . Net als de voorrangsregel voor sommige rotondes wijzigen waar ze landelijk vanaf willen, raken ze in den Helder al aardig de weg kwijt.

  2. Als ik het artikel lees en vooral de laatste alinea denk ik eerder dat het tegenovergestelde gaat gebeuren. Er gaat harder gereden worden en veiliger gaat het echt dan niet worden. Dus of het echt zo slim is om een aantal zebrapaden te verwijderen betwijfel ik want nu moet men nog alert zijn maar dan is het plankgas!!!

    1. Ter hoogte van de zebrapaden (mobiele) flitspalen plaatsen. Als de pakkans 100 % word leren die automobilisten het vanzelf af. Maar nee de gemeente kiest weer voor een pleister door de fietspaden te verbreden, waar de auto gewoon nog op mag rijden. Dus minder risico voor voetgangers en meer risico voor fietsers!

  3. Ruim baan voor de automobilist in Den Helder! Het is af en toe al een hachelijk avontuur om de weg over te steken als voetganger of fietser zijnde en deze maatregel maakt het er zeker niet beter op.

    Een voetganger die duidelijk maakt van een zebrapad gebruik te willen maken, desnoods door een handgebaar, kan er zeker van zijn dat een attente automobilist direct stopt. En als er één stopt, stoppen de auto’s die volgen noodgedwongen ook. Dan kun je redelijk veilig naar de overkant. Met deze nieuwe maatregel wordt dat een stuk lastiger, vooral voor mensen die niet zo snel ter been zijn of het overzicht een beetje aan het kwijtraken zijn. Die moeten zich straks naar de overkant haasten, met alle gevolgen van dien. Zoals iedereen weet: haastige spoed is …..

    Het argument dat de overstekende voetganger de weg straks in delen kan oversteken en daarbij per weghelft maar naar één kant hoeft te kijken, waardoor het veiliger zou worden, is wel zeer ver gezocht, want dat kan in de huidige situatie met zebrapaden natuurlijk ook al.

    De gemeente probeert iets te verkopen dat feitelijk niet te verkopen is. Wat mij nog het meest verbaast, is dat de gemeente er de voorkeur aan geeft om het leven voor de automobilist steeds makkelijker te maken, door bijvoorbeeld ook de voorrangsregels op rotonde’s in hun voordeel aan te passen, terwijl het voor milieuvriendelijke alternatieven als wandelen of fietsen lastiger wordt gemaakt….. Het is redelijk onbegrijpelijk allemaal. Ik vraag me af welke verkeersdeskundige dit bedenkt. Ik mag hopen dat dit niet in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland tot stand is gekomen….

  4. De versmalling voor automobilisten zorgt er niet voor dat ze langzamer gaan rijden. Al meerdere malen meegemaakt op vergelijkbare punten dat de auto zich tussen de fietser en ‘vluchthaven ‘ wurmen. Je schrikt je als fietser een hoedje als die auto op centimeters afstand langs je flitst. Het werkt echt niet om mensen af te remmen. Het wordt alltmaar gevaarlijker. Idd omgekeerde wereld.

  5. Het is toch niet te geloven. Omdat sommige automobilisten het verrekken om bij een zebrapad te stoppen, halen we ze maar gewoon weg. Straks komen er meer bushaltes op de Torplaan en die mensen (ook degenen die niet zo snel kunnen oversteken) moeten dan maar met gevaar voor eigen leven aan de andere kant van de weg zien te komen.

  6. Wordt het nog meer een racebaan
    net als de Polderweg.
    Daar is ook al een VOP(zebra)zonder reden verwijderd tijdens de”reconstructie”Polderweg in 2018 wat meer ellende opleverde dan dat er goed werd gedaan.
    Toen ik er naar vroeg kreeg ik geen duidelijk antwoord waarom deze moest verdwijnen.
    Mooi stelletje prutsers zijn het en ik spreek uit ervaring.

Reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wellicht ook interessant

Back to top button