Den Helder

Vraagtekens bij schrappen zebrapaden, VVN vindt het echter een goed besluit

Advertentie:

Den Helder – Het plan om drie van de vier zebrapaden op de Helderse Torplaan weg te halen zorgt voor veel vragen en onbegrip bij inwoners. De lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland vindt het echter een verstandig besluit en noemt zebrapaden zelfs ‘achterhaald’.

Direct na publicatie van het bericht op Regio Noordkop kwamen de eerste reacties binnen via site en social media. “De omgekeerde wereld”, “Lariekoek!” en “besloten door een dronken wethouder” waren enkele van de opmerkingen. “Had een bericht van De Speld kunnen zijn”, vond Rowena Rijlaarsdam en Edwin Langereis benadrukte dat het alleen maar drukker wordt op de Torplaan. “Gemeente Den Helder is de weg kwijt”, stelt Mirjam Tielens.

Fractie Pastoor zag het bericht en klom direct in de pen voor schriftelijke vragen aan het college. Raadslid Mirjam Dijk wil weten welk onderzoek ten grondslag ligt aan dit besluit, of het college wel weet dat deze zebrapaden veel worden gebruikt en of dit de enige oplossing is voor het waarborgen van de verkeersveiligheid.

VVN
De afdeling Den Helder van Veiliger Verkeer Nederland vindt dat het een verstandig besluit is van de gemeente. “Zebrapaden regelen de voorrang, maar maken het voor de voetgangers beslist niet veiliger. De meeste voetgangersongelukken vinden juist daar plaats”, weet voorzitter Kees Bazen. “Bij drukke wegen kan het soms nodig zijn, maar ook dan verdienen verkeerslichten (met drukknopinstallatie) de voorkeur.”

“Heel veel voetgangers en ook kinderen steken op zebrapaden, met hun mobieltje in de hand, zonder op of om te kijken over. Zij gaan er dan blind vanuit dat er wel voor hen wordt gestopt. Niet dus, ook automobilisten laten zich dikwijls afleiden”, aldus Bazen. “Zebrapaden zijn achterhaald, maar wij snappen de commotie wel. Het is eenzelfde soort situatie als fietsers uit de voorrang halen, de zwakste deelnemers in bescherming nemen.”

VVN zegt er vanuit te gaan dat de verkeerskundige ambtenaar van de gemeente zich goed heeft laten informeren. Ook de wethouder van verkeer gaat niet over een nacht ijs.”

Ronald Boutkan

Ronald Boutkan is werkzaam als hoofdredacteur / algemeen directeur van Regio Noordkop. Ook presenteert hij Ron & Geer, Hollands Glorie en werkt hij mee aan De Week op Zaterdag, allen radioprogramma's van Regio Noordkop. Ronald woont in Den Helder en is bereikbaar via ronald@regionoordkop.nl of telefonisch via 0643436070.

11 reacties

  1. Kees Bazen, is dat niet die voorzitter van de fractie Samen Actief, die binnenkort gaat aanschuiven in de nieuwe coalitie? Het constructief meedenken met de gemeente, zoals hij eerder deze week bij het ingaan van de coalitiebesprekingen beloofde, neemt hij wel heel serieus, zo blijkt. Zelfs in die mate dat hij als voorzitter van de afdeling Den Helder van Veilig Verkeer Nederland zijn kritische vermogen richting gemeente is verloren.

    Bazen maakt zich er zo op het eerste gezicht wel erg makkelijk vanaf door ervan uit te gaan (!) dat de verkeerskundige ambtenaar van de gemeente zich ‘goed heeft laten informeren ‘. Het is de taak van VVN om zich ervan te vergewissen dat de ambtenaar zijn taak daadwerkelijk naar behoren verricht, en daar niet zomaar van uit te gaan…. Laten wij er dan maar op onze beurt van ‘uitgaan ‘ dat Bazen het te druk heeft met coalitiebesprekingen.

    Een zebrapad als middel om veilig de weg over te steken is natuurlijk helemaal niet achterhaald. Sterker, er bestaat grote behoefte aan, zolang auto’s het straatbeeld domineren. Dat er automobilisten zijn die de regels aan hun laars lappen of niet opletten, is geen reden om voetgangersoversteekplaatsen dan maar op te heffen. Dan kun je de maximumsnelheid ook als een achterhaald begrip zien omdat sommige mensen harder rijden dan is toegestaan.

  2. De SWOV, het instituut voor wetenschappelijk onderzoek naar verkeersveiligheid, zegt het volgende over het fenomeen zebrapad: ‘Het is lastig om valide conclusies te trekken over het effect van zebramarkeringen. Er zijn weinig kwalitatief goede onderzoeken en vergelijkingen tussen onderzoeken uit verschillende landen zijn moeilijk door juridische en contextuele verschillen.’

    En merkt voorts op: ‘Voor de situatie in Nederland is een ouder SWOV-onderzoek beschikbaar dat concludeert dat in vergelijking met weggedeelten waar geen oversteekplaats is, het veiliger is om over te steken op een zebrapad en het het veiligste is om over te steken op een (met verkeerslichten) geregelde oversteekplaats.’

    En eindigt toch met een kritische opmerking: ‘Uit bestaand onderzoek kan voorzichtig worden geconcludeerd dat alleen zebramarkeringen bij een oversteeklengte van maximaal twee rijstroken weinig effect hebben op de verkeersveiligheid en dat wel een positief effect is te bereiken met het toepassen van maatregelen zoals bebording en snelheidsremmers.’

    Kortom, hoewel er de laatste tijd wordt getwijfeld aan het nuttige effect, is het veel te kort door de bocht om ervan uit te gaan dat zebrapaden achterhaald zijn, laat staan onveilig…. Met een paar goed zichtbare borden is al het nodige te bereiken. Maar goed, de afdeling Den Helder van VVN denkt daar kennelijk anders over.

  3. Opheffen die club. Je geeft zo een heel fout signaal af. Natuurlijk zie ik ook liever de door VVN Den Helder (nog werk genoeg Kees, het is al om te janken in Den Helder en het wordt zo zeker niet beter) verkeerslicht installaties met drukknoppen. MAAR DAAR HADDEN WE HET NIET OVER EN DIE KOMEN ER OOK NIET. Sorry voor de hoofdletters, maar ik kan heel slecht tegen mensen die ruis veroorzaken door het ineens over andere dingen te gaan hebben, zoals Kees.

  4. Ook nog even een opmerking die niet bij iedereen goed zal vallen. Ik kom de naam Kees Bazen hier vaak tegen, nu weer als de roeptoeter van VVN Den Helder. Nooit echt aandacht aan geschonken, maar net even eens gekeken wie dat is. Mijn Bek Valt Open. Hoe kan iemand met een dergelijke track record nog steeds actief zijn in dingen die met bestuur te maken hebben. Dat kan echt niet meer in deze tijd. We willen Ali B over 10 jaar toch ook niet meer met….. Je weet wel.

  5. Moet je hier op Jersey (onderdeel van het Verenigd Koninkrijk) komen.
    Daar stoppen autmobilisten so-wie-so voor voetgangers.
    Met of zonder zebrapad, bij een groen of rood verkeerslicht, als je als voetganger zelfs maar aanstalte maakt om over te steken.
    De automobilist stopt.
    Altijd.

  6. Weer eens iemands “goed idee”. Geen enkel
    Bewijs dat dit een goed idee is. Ook ambtenaren en wethouders kunnen dit niet. Wel is bewezen dat natuurlijke systemen streven naar minimale energie en maximale wanorde. Het “ goede idee” lijkt hier aangepast.

  7. Het Schapendijkje ligt vol met drempels om de snelheid eruit te halen (omdat daar verschillende verschrikkelijke ongelukken hebben plaatsgevonden); op de Torplaan wordt te hard gereden en de ‘oplossing’ is om de zebrapaden te verwijderen om op die manier de veiligheid te vergroten… 🫣

    PS: als vvn zegt dat zebrapaden met verkeerslichten voorzien van drukknop beter zijn; plaats dan die verkeerslichten bij de zebrapaden!

  8. Ik zou graag willen weten waar dhr. Bazen het op baseert dat veel voetgangers én kinderen zonder op of om te kijken oversteken? En vinden er dan zoveel ongelukken plaats op de zebrapaden op de Torplaan? Is dat onderzocht?

    En zebrapaden zijn achterhaald? Is daar ook onderzoek naar gedaan in Den Helder?
    Of zijn dit meer onzinnige opmerkingen zonder onderbouwing?
    Dit wordt gewoon een vrijbrief voor automobilisten om nog harder te gaan rijden daar.

  9. Vindt het geen goed besluit in mijn ogen. Ben bang dat er nu echt ongelukken gaan gebeuren of komt Kees Bazen net als in 2014 weer met zijn club ‘VVN Afdeling Den Helder’ op deze weg deze keer de snelheid meten en moeten er dan weer verkeersdrempels geplaatst worden om het rijgedrag te veranderen. Het zou mij niet Verbazen.

    1. Dit is natuurlijk gewoon de “politiek weg van de minste weerstand”. Als je een probleem hebt met auto’s die potentieel voetgangers aan gaan rijden als ze zich niet aan de regels houden…. dan maak je de voetganger verantwoordelijk. Kunnen de auto’s lekker doorknallen en als het dan mis gaat….. lag het niet aan de auto. Helaas doen de plaatselijke politici dit niet alleen in Den Helder hoor….

Wellicht ook interessant

Back to top button