The Ice Road (recensie)

In de Canadese provincie Manitoba zijn de winters zo streng dat de grote meren bevriezen en er in een aantal maanden zelfs zware vrachtwagens overheen kunnen rijden. Daarmee kunnen de routes in de winter belangrijk korter worden. In 2007 startte de TV documentaire serie “The Ice Truckers” over het harde leven van de vrachtwagenchauffeurs die hun zware trailer met oplegger over de bevroren meren reden. Dit was zo succesvol dat er inmiddels zeven seizoenen zijn gemaakt.

De succesvolle schrijver van actie/avonturenfilms Jonathan Hensleigh is onder meer bekend van Die Hard, Jumanji en The Punisher. Aan hem de taak om over het fenomeen Ice Road Truckers een spannend scenario te schrijven en tevens de regie op zich te nemen.

We maken kennis met Mike McCann (Neeson) en zijn broer Gurty (Thomas) die beide bij een groot vrachtwagenbedrijf werken. Gurty is een Irak oorlogsveteraan en leidt aan PTSD en afasie. Hij kan moeilijk communiceren, maar is een hele goede monteur. Mike is vrachtwagenchauffeur en zou het liefst een eigen wagen hebben. Hij is de grote zorgzame broer voor Gurty en neemt hem altijd in bescherming. Als het tijdens een beschermingsactie wat uit de hand loopt worden beide ontslagen. Wanneer ze horen dat er voor een bijzondere klus in Winnipeg chauffeurs en monteurs gezocht worden gaan ze op pad.

Explosie
In het hoge noorden van Manitoba is een explosie in een mijn geweest. Binnen zitten 26 man opgesloten en zij hebben voor een beperkte tijd zuurstof. Er moeten drie zware boorkoppen onmiddellijk naar de mijn gebracht worden. De snelste weg is over het ijs, maar omdat het al april is zijn die al afgesloten voor vrachtwagens. Expeditieleider Jim Goldendrod (Fishburne) zoekt een heel speciaal team bij elkaar. Zelf rijdt hij één van de wagens. Nummer twee is voor Mike en Gurty en in de derde zit de jonge Mexicaanse vrouw Tantoo (Midthunder). Zij heeft nog een ander belang bij het slagen van de missie. Als bijrijder van Tantoo gaat Ton Varnay (Walker) mee. Hij is in opdracht van general manager George Stickle (McCoy) aan de missie toegevoegd om de uitvoering in de gaten te houden. Er is een grote beloning te verdienen voor de truckers. Wat volgt is een race tegen klok met de nodige tegenslagen.

Dat Liam Neeson gecast wordt is niet zo gek. In Schindler’s list en de Taken serie heeft hij al aangetoond dat hij een zorgzaam persoon kan spelen die dat ook met hand en tand weet te verdedigen. Ook in dit verhaal komt de echte Neeson liefhebber weer goed aan z’n trekken. Marcus Thomas heeft in de film Bulletproof Ganster al gewerkt met regisseur Hensleigh. Dit keer kruipt hij in de huid van broer Gurty en geeft daarmee een indringend beeld van een oorlogsveteraan met PTSD en afasie. Zo is hij onafscheidelijk van zijn rat Skeeter. Laurence Fishburne kennen we natuurlijk uit de Matrixserie. Dit keer speelt hij een bijrol als missieleider Jim Goldenrod.

De jonge Amber Midthunder (24) is de kranige Tantoo die haar mannetje staat in het besturen van zo’n grote combinatie. Bedenkelijke rollen zijn weggelegd voor Benjamin Walker en Matt McCoy die als Ton Varnay en George Stickle andere plannen lijken te hebben. De sfeer van de film wordt vooral door het koude klimaat bepaald. De ijzige vlaktes van het bevroren meer geven het verhaal het geïsoleerde gevoel dat de grote zelfstandigheid van de truckers onderstreept. Improvisatie, kennis van het ijsrijden en technische oplossingen maken onderdeel uit van de benodigde capaciteiten die ze moeten bezitten. Waarom hebben ze allemaal een jaknikkend poppetje op het dashboard staan? Al met al weer een heerlijk spannende film die aan de lange lijst van Neeson films kan worden toegevoegd.

Regie: Jonathan Hensleigh
Met: Liam Neeson, Marcus Thomas, Laurence Fishburne, Amber Midthunder, Benjamin Walker, Holt McCallany, Martin Sensmeier, Matt McCoy, Matt Salinger
Kijkwijzer: 12 jaar