Kop van Noord-Holland – De provincie heeft aangekondigd dertien weg- en fietstrajecten in Noord-Holland aan te passen. In de Noordkop gaat het om de N240-3 tussen Medemblik en Wieringerwerf en de N502-1-2-3 tussen Petten en Julianadorp.
De provincie heeft in een monitor haar 130 weg- en fietstrajecten op basis van data onder de loep genomen en gekeken waar grote problemen zijn op het gebied van verkeersveiligheid auto, verkeersveiligheid fiets, gezonde leefomgeving, doorstroming auto, doorstroming openbaar vervoer en ontsnippering van de natuur. Bij de N240-3 tussen Medemblik en Wieringerwerf merkt de provincie op dat er te hard gereden wordt op een relatief smalle weg. Dit zorgt voor een verkeersveiligheidsrisico.
De N502 tussen Petten en Julianadorp is niet overal ingericht met brede bermen en een veilige afstand van het fietspad tot de weg. Daar wordt relatief hard gereden. In combinatie met een aantal niet goed zichtbare aansluitingen op de weg, maakt dat de weg een verhoogd verkeersveiligheidsrisico heeft. De inrichting van het fietspad langs de N502 kan ook verbeterd worden met onder andere strepen op het fietspad. Op deze weg is het mogelijk om de stikstofuitstoot iets te verminderen. Dit kan onderdeel uitmaken van de maatregelen.
Dertien trajecten
De provincie past de komende jaren vooral wegen en fietspaden aan waar de verkeersveiligheid niet voldoende is of waar de verkeersoverlast op de omgeving te groot is. Ook vinden zij het belangrijk dat woningen, werk en voorzieningen bereikbaar blijven, zeker met het oog op de groei van het aantal woningen in Noord-Holland. Daarom investeert de provincie in dertien extra weg- en fietstrajecten waar aanpassingen of nieuwe infrastructuur nodig. Dit is te lezen in de Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Ook als provincie kunnen we ons geld maar één keer uitgeven. We moeten dus keuzes maken. We hebben daarom als college gekeken naar welk soort knelpunten voor ons het zwaarst wegen bij de keuze om ergens wel of niet aan de slag te gaan. Doorstroming van autoverkeer is niet langer het belangrijkste. Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren. Dat betekent niet dat we niet meer investeren op plekken waar veel fileproblemen zijn. Met de komst van veel nieuwe woningen zijn er wegen waar we aan de slag moeten. Zo voorkomen we dat alles verder vast loopt en voorzieningen niet goed bereikbaar worden.’
Overige trajecten
In totaal kwamen er 26 wegen en fietspaden uit de monitor waar de provincie ziet dat er iets moet gebeuren, omdat er één of meerdere problemen zijn. Olthof: “Op dertien van deze trajecten zijn we al aan de slag of gaan we dat binnenkort. De overige dertien trajecten bestaan uit wegen en fietspaden waar we relatief eenvoudig enorme sprongen kunnen maken om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren. Aan de andere kant zitten er ook trajecten bij waar de problemen complexer zijn en er meer onderzoek nodig is om tot goede oplossingen te komen. Het gaat dan vooral om trajecten die te maken hebben met de gezonde leefomgeving of woningbouw.’ Alle 26 trajecten zijn te vinden op de website van Provincie Noord-Holland.
Voordat er een schop in de grond kan, zijn er verschillende onderzoeken nodig en moet een plan technisch worden uitgewerkt. Alle projecten van de komende acht jaar, van onderzoek tot uitvoering, staan in het integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur (iMPI). De dertien nieuwe projecten worden opgenomen in het nieuwe meerjarenprogramma voor 2025.