Den Helder

Elke wijk een wijksteunpunt, maar nu nog niet

De Helder – De wijksteunpunten waren er helemaal klaar voor om in december open te gaan om inwoners te ontvangen. Daar is heel hard aan gewerkt, meldt de gemeente Den Helder. Toch kan de opening niet doorgaan, omdat corona weer ernstig de kop opsteekt en opnieuw een lockdown is ingesteld.

In alle vier wijksteunpunten zijn sociale wijkteams en informatiewinkels aanwezig die een luisterend oor bieden, meedenken, advies geven en inwoners verder helpen. Want soms loopt het in het leven niet zoals gedacht. Geldzorgen, werkloosheid, een onrustige thuissituatie, problemen met vervoer, eenzaamheid, gezondheidsklachten, ingewikkelde regelingen of andere zorgen. Een ieder heeft er weleens mee te maken, jong en oud. Dan kan het prettig zijn wanneer er iemand in de buurt is die luistert en kan helpen met het vinden van oplossingen.

De sociale wijkteams bestaan uit deskundigen van de gemeente en van maatschappelijke organisaties, op het gebied van welzijn, zorg, geld- en regelzaken, opvoeden of wonen. Ze werken samen met de informatiewinkels die al een vertrouwd gezicht zijn in Den Helder op het gebied van praktische hulp bij regelzaken en ingewikkelde administratie.

Basisinformatie
Het wijksteunpunt is een bron van basisinformatie over voorzieningen, een schone en veilige omgeving en voor initiatieven, bijvoorbeeld voor het verbeteren van de wijk. Heeft iemand een vraag of een idee over de woonomgeving of over de veiligheid in de buurt? Dan is een gesprek zo gemaakt met de wijkconciërge of de wijkagent/wijk-boa. Zij zijn op vaste tijdstippen in de week aanwezig in het wijksteunpunt om te luisteren, mee te denken of te helpen bij de juiste oplossing.

Door zo samen te werken worden zaken snel opgepakt en op een manier die goed aansluit bij wat de betrokkene nodig heeft. Dat gebeurt altijd samen met de hulpvrager of degene waar het om gaat.
Soms leidt dat tot een wederdienst die voor de wijk van waarde is. Daarnaast zijn in de wijksteunpunten diverse vrijwilligers en beroepskrachten actief die informatie kunnen geven over welke activiteiten waar te vinden zijn in de wijk.

Succesformule
Wethouder Tjitske Biersteker-Giljou heeft zich sterk gemaakt voor de realisering van de wijksteunpunten. “Het wijksteunpunt voorziet in een lang gekoesterde wens van het gemeentebestuur om dichtbij en snel hulp te kunnen bieden aan inwoners die dat nodig hebben. Het is dan ook met trots dat ik kan melden dat we zover zijn. We willen hiermee een betere dienstverlening aanbieden, waardoor niet alleen de inwoner sneller geholpen wordt, maar ook problemen vroegtijdig worden opgelost. Om erger te voorkomen. Wat de wijksteunpunten zo bijzonder maakt is de samenwerking met maatschappelijke organisaties, de wijkagent, de wijkconciërge en de wijkorganisaties. Daardoor is er veel kennis en kunnen met een brede blik duurzame oplossingen worden gevonden.”

“We hebben gekeken naar hoe andere gemeenten dit doen. Dat heeft ons geleerd om vooral met maatschappelijke organisaties nauw samen te werken. Zij zitten al in de wijk, zij hebben de kennis en ervaring. Samen maken we de wijk. Met de wijk, in de wijk en voor de wijk! Het is een domper dat we nu vertraging oplopen met de opening, maar dat is een kwestie van tijd. Ondertussen blijven we doorgaan met het verbeteren van onze dienstverlening.”

De wijksteunpunten zullen een dagdeel per week open zijn. Ieder wijksteunpunt heeft een eigen dagdeel. Meer informatie over de datum van openstelling met de openingstijden en de locaties van de wijksteunpunten komt beschikbaar op de gemeente website www.denhelder.nl.

Toon meer

Redactie Regio Noordkop

Onder 'Redactie Regio Noordkop' staan door de redactie zelf geschreven berichten, maar ook artikelen die ons door derden zijn aangeleverd, zoals (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke. Ook iets melden? Stuur een bericht aan nieuws@regionoordkop.nl. De redactie is telefonisch te bereiken via 0223-684609. Het bezoekadres is Torplaan 4, 1785BA Den Helder. Loop gerust binnen, de koffie staat klaar!

Wellicht ook interessant

2 reacties

  1. Weer een losse flodder. In de pilo heeft ook een tijdje een clubje gezeten die een “luisterend oor” waren voor de buurt. Wijkagent die er meer niet dan wel was..
    Het leek wel een koffie-inloop ochtend daar. drie jaar geleden keer geweest met een probleem en ja..”het heeft de aandacht”. Maar tot op heden geen drol aan gedaan. Verspilling van gemeenschapsgeld. Ik heb het wel gehad met die z.g. luisterende oortjes. Zodra de koffiepot uit het oog is, is ook de hulpverlening uit het oog.

    1. iedere paar jaar een dit soort gemeenschapsgeld verspillende steunpuntjes waar niets maar dan ook niets van uitgevoerd wordt, geldverspilling net als het loon van alle wijk figuren die je nooit in de wijken ziet…. wijkconcierge wijkmanager wijkwethouder wijkagent wijkboa wijkplatform wijksteunpunt we hebben zo’n beetje alle titels wel op de payrol hier maar er gebeurt geen ene ruk

Back to top button
%d bloggers liken dit: