Den Helder

Cd’s worden bijna niet meer verkocht, maar oud-stadsdichter maakt ze vol overtuiging

Den Helder – Jack Beneker (75) en voormalig stadsdichter in de periode van 2011 tot en met 2016, is nog niet klaar met creëren en publiceren. Op dit moment houdt Beneker zich voornamelijk bezig met het componeren van muziek bij bestaande Nederlandstalige poëzie.

In het verleden speelde Beneker in verschillende bands en bracht met het folktrio Interlude twee elpees uit, die uitgroeide tot gewilde collector-items in Europa. “Zelfs als je begint met in een bandje staan, is het de cirkel die zich vormt. Het een is duidelijk het gevolg geweest van het ander”, aldus Beneker uit Den Helder.

Muziek maken, opnemen en zingen
Vanaf zijn achttiende is Jack Beneker al vrij actief in de muziek. Zo begon Beneker met het spelen in verschillende beat- en popgroepen zoals The Lightnigngs, The Alleycats en Everyman. Muziek maken, opnemen, zingen en optreden: Beneker deed en doet het allemaal. “Het begint met een bandje en het grappige is dat ik met die band nog steeds af en toe optreed tijdens een 60s-feest. Want ik doe het nog steeds met veel plezier”, aldus Beneker.

Daarnaast is Beneker druk in de weer met het opnemen van een nieuwe cd, waarbij hij Nederlandstalige poëzie in een ‘muzikaal jasje’ stopt. “Voorlopig, ook wat deze Compact Disk betreft, hou ik het bij het werk van anderen. Een voorwaarde is dat het werk van de dichter mij wel moet aanspreken.” En dat Beneker met het ontwikkelen van Cd’s veel mensen misloopt, is hij zich maar al te bewust van. “Ik wil in die zin gewoon bij mezelf blijven. Je mist wel bepaalde ontwikkelingen natuurlijk, dat is het ‘gevaar’ ervan.”

Veelzijdig
Tijdens zijn actieve jaren als Helderse stadsdichter schreef Beneker in totaal 70 werken, die in een eindbundel werden verzameld.” Het is hartstikke leuk en mooi werk, het geeft veel voldoening. Wel ben je steeds met gedachten bezig in de stad zelf. Je staat voortdurend open voor wat er om je heen gebeurt, dat is wel kenmerkend voor het stadsdichterschap”, vertelt Beneker.

Voorafgaand aan het stadsdichterschap schreef Beneker al muziek, waarbij hij werken opnieuw vormde. Belangrijk vind hij hierbij dat poëzie hem persoonlijk aanspreekt en dat hij vervolgens vanuit dit basisgevoel een melodie kan componeren.”Ik hoop dat het een toevoeging is, je moet altijd voorzichtig zijn, maar ik heb er wel hoop op”, laat Beneker weten.

Met zijn pensioen kon Beneker intensiever aan de slag gaan. Zo ook met muziek: “Toen ik zes jaar stadsdichterschap erop had zitten, gaven mensen aan het einde van die periode aan dat ik die gedichten ook op muziek kon zetten. Daar had ik eigenlijk nooit aan gedacht. “Uiteindelijk toverde Beneker tien gedichten om tot nummers en liet deze achter in de verzamelbundel van zijn stadsdichterschap opnemen. “Ik heb mezelf tijdens deze periode eigenlijk vrijgemaakt van het muzikaal bewerken van stadsgedichten, het stond destijds los van de muziek die ik maakte.”

Persoonlijke draai
Beneker probeert aan het oorspronkelijke werk van schrijvers een persoonlijke draai te geven. Zo maakt hij bij zijn werk veel gebruik van instrumentalisten, zoals de cello, strijkers, zang en is in zijn nieuwe werk de oude vertrouwde mondharmonica terug te horen, die volgens Beneker prachtig genuanceerd wordt bespeeld. “Ik hoor in de loop der tijd wel referenties die aangeven dat ik met mijn muziek doe denken aan Herman van Veen en Wim Sonneveld. Dat verhalende, lees- of poëzie-luistermuziek kun je het ook wel noemen”, voegt hij toe.

Het nummer Onder de Appelboom is een origineel werk van Rutger Kopland uit 1966 en werd door Beneker bewerkt tot een nieuw nummer in het album Gedichten Gezongen. In tegenstelling tot andere opnames van Beneker, is dit nummer in onderstaand fragment wel online te beluisteren.

Zichzelf
Bijzonder is dat Beneker geen muziek leest of schrijft, maar direct met een melodie komt en deze vervolgens opneemt. “Ik doe alles auditief, de melodie ontstaat en ik onthoud het meteen. Ik heb een thuisstudio ingericht en kan alles met ideeën wat naar boven komt drijven hier uitwerken”, legt Beneker uit. Ook geeft Beneker aan dat met wie je werkt, het gevoel dat het gedicht geeft en de instrumenten die gebruikt worden, een grote rol spelen bij de eenheid van een nummer. “Het gevoel van een gedicht zit vaak tussen de regels in en het voelen van woorden gaat voor het begrijpen uit. Het gaat om de stemming die je voelt en dat is eigenlijk wat ik als ik muziek maak probeer te versterken: de stemming van het gedicht.”

“Ik ben niet zo van het promoten van mijn eigen dingen. Ik realiseer me ook dat je wel moet, want straks liggen er ook weer een paar cd’s op tafel en die wil je uiteindelijk ook kwijt”, vertelt Beneker bescheiden. Ook spreekt Beneker zijn verbazing uit over het feit dat zoveel mensen niet meer naar cd’s luisteren en geeft bovendien aan dat hij meerdere geluiden heeft gehoord die hem stimuleren om digitaal te publiceren. “Ik moet je wel zeggen dat ik het stille vermoeden heb dat de doelgroepen die geïnteresseerd zijn in gezongen poëzie ook eerder geneigd zijn om wel fysiek iets in de hand te hebben, met een boekje erbij”, verduidelijkt Beneker.

Toon meer

NH Nieuws

De bron van bovenstaand bericht is NHNieuws, de provinciale omroep voor Noord-Holland. Zij is mediapartner van Regio Noordkop.

Wellicht ook interessant

1 reactie

Reageer op dit bericht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button
%d bloggers liken dit: