Koningin Máxima in gesprek met cliënten GGZ NHN

Cliënten van GGZ Noord-Holland-Noord en teamleidster Nancy Majoor hadden op dinsdag 21 april de eer om met Koningin Máxima in gesprek te gaan. Tijdens dit videogesprek kreeg Koningin Máxima uitleg over het Digiteam van GGZ NHN dat 24/7 bereikbaar is voor cliënten. Ook wilde Koningin Máxima graag weten hoe de zorg doorgaat tijdens de coronacrisis.

Voor het Digiteam verandert er weinig tijdens de corona-crisis. Voor een deel van de behandelaars van GGZ NHN was beeldbellen en online behandelen nieuw, maar alle contacten met het Digiteam verliepen altijd al via telezorg. Majoor: “Het Digiteam is een aanvulling op het reguliere contact met de behandelaar en verloopt via videobellen. Het werkt preventief. Omdat we 24/7 beschikbaar zijn, staan we elk moment klaar voor de cliënt”.

Steun
Op de vraag van Koningin Máxima wat het Digiteam voor cliënte Ariela betekent, antwoordde ze: “Als ik depressief ben, geeft het me net een steuntje in de rug. En als ik hyper ben helpt het juist om te dempen. Soms bel ik 2 weken niet en dan weer 3x per dag.” Cliënte Isabel vult aan: “Buiten werktijden kan ik niet bij mijn wijkteam terecht. De telezorg is dan echt het steuntje dat van levensbelang kan zijn.” Maxima geeft hierop aan dat het net is alsof je altijd een handje hebt, dat je echt op elkaar kunt leunen.

Er ontstond een betrokken en geanimeerd gesprek. Koningin Máxima was oprecht geïnteresseerd en stelde veel vragen. Ze gaf aan dat ze zich kan voorstellen dat deze tijd voor Ariela en Isabel om nog meer wilskracht en aanpassingsvermogen vraagt.

Waardering
Ook zei Koningin Máxima het fijn te vinden om de cliënten te kunnen spreken en dat ze weet dat er veel mensen in Nederland zijn die het mentaal moeilijk hebben. Ze vindt het heel mooi dat dit online contact er is en dat het een grote steun is. Ze spreekt haar waardering uit voor alle medewerkers in de ggz.

Mobiele versie afsluiten