Superkat Maurice (recensie)

Van de Engelse humorist en romanschrijver Terry Pratchett verscheen in 2001 het kinderboek met de Nederlandse titel “Mirakelse Maurits en zijn gestudeerde knaagdieren”. Het vertelt het verhaal van de rode kater die op slimme wijze als oplichter te werk weet te gaan. Scenarioschrijver van onder andere “Shrek” en “Pirates of the Carribean”, Terry Rossio, bewerkte het verhaal voor de animatiefilm “Amazing Maurice”. De ervaren animatie-regisseur Toby Genkel (Ooops en Smelliville) is de juiste man om de avonturen van de kat met de Nederlandse titel “Superkat Maurice” prachtig in beeld te brengen.

We maken kennis met de gewiekste rode kater Maurice (Cnosse) die samen met de zichzelf rattenvanger noemende Mees (Dchar) stad en land afreist om steden en dorpen op te lichten. De sprekende kat belooft de stadsbesturen om ze voor veel geld van een in scène gezette rattenplaag te bevrijden. Naast Mees met zijn rattenfluit beschikt hij over een groep bevriende sprekende ratten die uiteindelijk achter de rattenvanger aan de steden verlaten. De ratten Zonnebrand (Qucee), Gevaarlijke bonen (Martens), Zoetzuur (Vrijens) en Perzik (Bennekom) zijn een aantal van de ratten die het spel elke keer weer meespelen.

Voedseltekort
Als de oplichtersbende in de stad Bad Blitz arriveren dan blijkt dat er heel veel voedsel weg is dat duidt op een echte rattenplaag, maar er is echter geen rat te vinden. De groep gaat op onderzoek uit en komt zo ook in contact met de jonge dame Olivia die van verhalen houdt en boeken verslindt. Zij gaat met Maurice en Mees op zoek naar de oorzaak van het voedseltekort en waarom er geen ratten meer zijn. Met haar verhalenervaringen denkt ze ook steevast te kunnen vertellen hoe dit verhaal gaat verlopen. Wanneer de groep in de kelders en riolen van de stad onderzoek doet komen ze achter de oorzaak en moeten ze alles bijzetten om de stad nu echt te redden.

Deze animatiefilm is net als we die van Shrek kennen een prachtig verhaal waarin de diverse karakters lekker eigenzinnig uit de verf komen. De kat Maurice is heerlijk slecht en uiterst slim, maar heeft bij tijd en wijle een klein hartje. De tenor Wiebe-Pier Cnosse is de man die de kat een Nederlandse stem geeft. Nasrdin Dchar leent zijn stem aan de rattenvanger Mees die verlegen met de zelfverzekerde Olivia omgaat. De veelzijdige Georgina Verbaan levert de stem van Olivia. Ze klinkt lekker eigenwijs, zelfverzekerd en ontroerend, waardoor het karakter van Olivia de juiste persoonlijkheid meekrijgt.

Heerlijk sprookje
De stemmen van de ratten worden door Qucee, Patrick Martens, Peggy Krijens en Plien van Bennekom geleverd die elk ervoor zorgen dat ze net dat meekrijgen om de verschillende karaktertjes uniek te maken. Het verhaal is een heerlijk sprookje waar de botsing tussen goed en slecht mooi gedoseerd wordt weergegeven. Natuurlijk hoort er humor in thuis en die is dan ook voor jong en oud ruim aanwezig. Bijvoorbeeld hoe Maurice met de dood onderhandelt over het inleveren van één of twee van zijn negen levens om een vriendje te redden. Ook de verhaalvoorspellingen van Olivia zijn komisch. De verschillende karaktertjes van de ratten leveren ook regelmatig humoristische momenten op. Gewoon weer een lekkere film om met kinderen of kleinkinderen te bezoeken.

Regie: Toby Genkel
Nederlandse stemmen: Wiebe-Pier Cnosse, Georgina Verbaan, Nasrdin Dchar, Qucee, Patrick Martens, Peggy Vrijens, Plien van Bennekom
Kijkwijzer: 6 ja