Noord-Holland

Recordaantal verkeersboetes in Noord-Holland voor negeren van verkeersregels

Advertentie:

Noord-Holland – Weggebruikers in Noord-Holland ontvangen jaarlijks ongeveer 146.000 boetes voor het negeren van verkeersborden. Dit blijkt uit een analyse van AutoTrack, gebaseerd op gegevens van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Een opvallend hoog aantal van deze boetes, namelijk een derde, is voor het negeren van het voetpadbord, wat vaak samenhangt met parkeren op de stoep.

Uit de data-analyse van bijna 6 miljoen boetes, uitgeschreven tussen 2012 en 2023 in heel Nederland, blijkt dat overtredingen in Noord-Holland voornamelijk betrekking hebben op verkeerde parkeeracties en het niet volgen van verplichte rijrichtingen. De provincie heeft het hoogste aantal bekeuringen per inwoner in vergelijking met andere provincies, met 491 boetes per 10.000 inwoners.

De gemeenten Landsmeer en Oostzaan spannen de kroon met respectievelijk 1.547 en 1.459 boetes per 10.000 inwoners, waarmee ze landelijk gezien aan de top staan. Andere gemeenten zoals Amsterdam, Alkmaar, en Haarlemmermeer volgen.

Het aantal uitgeschreven boetes is sinds 2014 bijna verdubbeld van 127.000 naar 246.000 in 2023. Tegelijkertijd zijn de boetetarieven landelijk gestegen, wat heeft geresulteerd in een verdubbeling van de totale inkomsten van €41,9 miljoen in 2012 naar €88 miljoen in 2023.

Toon meer

Alicia Vos

Alicia Vos is weekendredacteur- / verslaggever voor Regio Noordkop en Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via de redactie, per e-mail: alicia@regionoordkop.nl en telefonisch via 0625112486.

6 reacties

  1. Citaat: “voornamelijk voor verkeerde parkeer acties”. Als er voldoende parkeer ruimte is zijn die verkeerde acties niet nodig. Wie is er hier dus schuldig: de overheid zelf. Cynisch ze delen ook nog boetes uit voor de gevolgen van hun eigen falen en publiceren dat ook nog hierboven. Dat doen ze zelfs in Zimbabwe niet!

  2. Gemeente Landsmeer scoort zo goed omdat het met camera’s mensen zonder ontheffing bekeuren die of voor 9:00 uur vanuit Purmerend of na 16:00 uur vanuit Amsterdam door die gemeente rijdt.
    In dit land laten ze iemand gewoon kilometers omrijden en in een file aansluiten als je gewoon aan het eind van een klus in de gemeente Landsmeer naar huis wilt.
    Ondertussen wel zeiken over CO2 uitstoot. Hoe hypocriet wil je het hebben.
    Als je gewoon zorgt dat de capaciteit op snelwegen op orde is, hoeven mensen geen sluiproutes te nemen en voor een aantal is die sluiproute de meest efficiënte route.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook regelmatig een verplichte rijrichting negeer. Simpelweg, omdat de gemeente niet nadenkt bij het inrichten van de wegen.
    Je gaat toch niet honderden auto’s door een heel smal straatje midden in een woonwijk sturen als je er ook omheen kunt waarbij je alleen 1 straat met alle plek van de wereld 2 meter breder moet maken en daar 2 richting verkeer van moet maken. Nu rij ik in die straat een enkele keer 20meter tegen het verkeer om zo 400 meter omrijden dwars door die woonwijk te voorkomen. Soms ontbreekt alle logica of heeft de tijd de oude logica onlogisch gemaakt. Blijkbaar willen gemeentes niet veranderen en zijn die boetes vaak ook gewoon een lucratieve vorm van extra inkomen tegen lage kosten.

Reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wellicht ook interessant

Back to top button