KOLHORN – Twee kunstzinnige vrouwen komen naar de Laurenskerk in Kolhorn om er zowel individueel als gezamenlijk hun visie op zand en zee, op strand en dijk, op slik en vis en op wier en turf te tonen. Muller-van Wel en Gronert zijn daartoe in staat, want Nora uit ’t Zand en Rineke uit Petten kennen de kuststrook op hun duimpje.
Ze staan zogezegd met de voeten in zowel de plakkerige polderklei als in het zilte zand. En in het water, of dat nu een poldersloot of de zee is, beiden voelen zich aangetrokken tot de elementen aarde en water, land en zee. Twee elementen die samenkomen aan een willekeurige kust, elkaar ontmoeten en beïnvloeden. Kolhorn als voormalig kustdorp, is daarom de plek bij uitstek waar de artistieke uitingen van Muller-van Wel en Gronert volledig tot hun recht komen. Zeker nu ze hebben besloten om hun verschillende uitingen in het schip van de Laurenskerk tot een geheel te smeden. De veelkleurige schilderijen van Nora en de kleipotten van Rineke voegen samen als de schelpen van een Japanse oester. Een oester die een parel herbergt, namelijk de parel van een zacht glanzende, grote zomertentoonstelling die zij samen met KiK (Kunst in Kolhorn) hebben omgetoverd tot een waaier van kleur, klei en klank.
Klei
Rineke Gronert (Petten, 1946) is een kleier en beslist geen keramist te noemen. Dat zie je al aan haar sterke handen en als vanzelfsprekend in haar ‘producten’. De kleipotten van Gronert zijn allemaal zeer doorleefd en Rineke haalt de inspiratie voor het maken ervan vooral uit de nabijheid van de zee. De verschillende vormen ontstaan dikwijls vanuit gevoel. Gevonden aanspoelsels, zoals hout, stukken visnet, schelpen of wier zijn soms bepalend voor wat er onder haar handen ontstaat. Organisch gekneed en gevormd zijn de kleipotten van Gronert enerzijds neigend naar een gebruiksvoorwerp en anderszins vooral een object waarnaar het prettig kijken is. Rineke maakt ook gebakken klankvaten en deze vinden vooral hun oorsprong in bron van leven die de zee nu eenmaal is. Haar vele actieve jaren vrijwilligerswerk die zij in Nepal doorbracht, zijn ongetwijfeld van invloed op haar werk en wellicht in sterke mate op haar keuze voor de materie klei.
Kleur
Nora Muller-van Wel (Zijpe, 1950) schildert veelkleurige doeken in een kenmerkende dromerige sfeer. Zij gebruikt daarvoor acryl en cobraverf (olieverf op waterbasis) waarmee zij haar onderwerpen op een welhaast wonderlijke wijze op het doek weet te brengen. Hoewel min of meer figuratief en daardoor herkenbaar blijft vooral de vormentaal en het kleurgebruik essentieel op de schilderijen van Nora. Haar werken zijn harmonieus en geven een gevoel van vrijheid voor interpretatie. Landschappen lijken vruchtbare oases, bloemen tropische paradijzen. De fantasie van Muller-van Wel geeft haar werk behalve een rijk palet, ook een bepaalde mate van beweging, van gevoel mee. Bijzonder zijn haar fresco’s waarbij zij zich liet inspireren door portretten van vissersvrouwen. Vrouwen aan de wal die hard werkten in de zoutkeet en bij het turf lossen of ansjovis doppen. Omdat hierbij verf rechtstreeks op kalk wordt aangebracht krijgen deze doeken een pastelkleurige uitstraling.
Klank
De klankvaten van Rineke zorgen tijdens de expositie sowieso voor geluid, net zoals de slagwerker doet tijdens de opening. Belangrijker is dat deze (zevende) grote zomertentoonstelling van KiK in de rustieke Laurenskerk te Kolhorn met de gecombineerde werken van Gronert en Muller-van Wel van zich zal laten horen. De kracht van de samenwerking van deze beide kunstenaars sluit als een schelp en klinkt als een zachte branding onder het houten tongewelf. KiK adviseert daarom onverkort: kom luisteren.
Opening
De tentoonstelling wordt geopend door Nel Hoogvorst, voormalig directeur van Magnushof te Schagen. Zij volgt beide exposanten al meerdere decennia met grote belangstelling. Zondag 28 juli om 14.00 uur in de Laurenskerk te Kolhorn. U bent van harte welkom. Slagwerker Ans de Jong uit woonplaats omlijst de opening met trommel en zang. Daarna heffen wij een glas.
De tentoonstelling is een activiteit van KiK (Kunst in Kolhorn), een initiatief van de Laurenskerk om met kunst bezoekers aan Kolhorn te binden en te betoveren. Een betovering die drie weken duurt en afsluit in het weekend van Nazomeren in Niedorp, een cultureel streekevenement. De entree is 1 euro, die geheel ten goede komt aan het kerkfonds.
Kleur, klei & klank ontving steun en hulp van: Nel Hoogvorst, Ans de Jong, Studio Scarpa te Zaandam, Zorgbedrijf Buitengewoon te Groetpolder, Peulvruchtenspecialist Smak te Lutjewinkel, Schildersbedrijf Kooijman te Kolhorn en Autobedrijf Strijder te Kolhorn.
Kijk ook op:
www.dorpshuiskerkkolhorn.nl www.kolhorndigitaal.nl www.facebook.com/DorpshuisKolhorn www.artmaker.nl
www.rineke.nl