
Den Helder – De gemeente Den Helder gaat een evenementencoördinator aanstellen om organisatoren van evenementen ondersteuning te bieden bij zaken als het aanvragen van vergunningen en subsidies. Deze nieuwe functie (o,5 fte) is onderdeel van het uitvoeringsprogramma van het Helders Perspectief 2024-2027, dat maandagavond door de raad is vastgesteld. Aan de evenementencoördinator zit een budget van jaarlijks € 50.000,- verbonden.
Volgens wethouder Fotigui Camara hebben organisatoren van evenementen behoefte aan begeleiding bij het toewerken naar een evenement. “Organisatoren worden vaak te laat in het proces geconfronteerd met drempels die, bij goede coördinatie, voorkomen hadden kunnen worden.” De wethouder zei eerder dat organisatoren hierdoor vaak afhaken en dat dat voorkomen moet worden. “Met de inzet van een evenementencoördinator voldoen we aan de wens van organisatoren om als gemeente een meer faciliterende en ondersteunende houding aan te nemen”, aldus Camara.
Vanwege de jaarlijkse kosten van € 50.000,- zijn Behoorlijk Bestuur en de Stadspartij tegen het inzetten van deze nieuwe functie. De fracties kondigden maandagavond samen een amendement aan om het budget voor de evenementencoördinator te schrappen uit het uitvoeringsprogramma van het Helders Perspectief. Raadslid Sjoerd Oudijk (Behoorlijk Bestuur) stelde dat de evenementencoördinator prima kan worden gevonden binnen de huidige ambtelijke organisatie. Edwin Krijns, fractievoorzitter van het CDA, kon zich daar niet in vinden. “Wij geloven er niet in dat er nu iemand in een kantoor niks zit te doen, te wachten tot er een klusje voor hem is.” Wegens een gebrek aan steun door de raad werd het amendement door Harrie van Dongen (Stadspartij) namens beide fracties ingetrokken.
CDA-fractievoorzitter Krijns gelooft niet dat er een ambtenaar op kantoor niks zit te doen, te wachten totdat er een klusje voor hem is. Nou, straks is er wel zo’n persoon: de evenementencoördinator. En nog een riant betaalde ook. Vijftig mille voor een halve baan, het kan niet op…..
Wat doe jij tegenwoordig?
Ik ben evenementencoördinator in Den Helder.
En wat houdt dat in?
Nou ja, als iemand een evenement wil organiseren, dan vervoegt hij zich bij mij en dat lopen we samen een checklist door; heeft u hier aan gedacht en heeft u daar aan gedacht…. Dat is het wel zo’n beetje.
Zijn het veel evenementen?
Ach, een handjevol…
En wat schuift dat?
Tja, dat houdt niet over: slechts vijftig mille per jaar voor een halve werkweek….
Het aardige van het nieuwe gemeentehuis is overigens dat het net een aquarium is. Je kunt er een rondje omheen lopen en zien wat ambtenaren er zoal uitspoken. Dat heb ik regelmatig gedaan. Negen van de tien keer zijn ze met elkaar in gesprek, ongetwijfeld over zeer belangwekkende zaken, dat kan ik nu eenmaal niet beoordelen, of kijken ze uit het raam naar het minder belangwekkende reilen en zeilen op het werfterrein. Het lijkt me sterk dat daar niet iemand zit die tijd over heeft om een organisatie van enig advies te dienen over het organiseren van een evenement. En dan te bedenken dat de gemeente al ruim boven zijn stand leeft qua personele bezetting. Maar dat mag de pret niet drukken: er kan altijd wel een ambtenaartje bij.
Tja, onbegrijpelijk weer. Vijftigduizend euro voor 0.5 fte…. En dan stond er 8 november 2023 nog in de krant dat Den Helder veel meer ambtenaren heeft dan vergelijkbare gemeenten. Dus wat doen die dan allemaal vraag ik mij af!! Daar zit dus kennelijk niemand tussen die af en toe even kan helpen met het aanvragen van een vergunning en/of subsidie voor een evenement??