Den Helder – Dankzij het nieuwe programma ‘Mijn Inkomen’ kunnen inwoners met een uitkering straks veel zaken online regelen. Zo kunnen ze uitkeringsspecificaties, jaaropgaven, opgebouwd vakantiegeld en betalingen digitaal inzien. Daarnaast is het mogelijk om wijzigingen in het inkomen digitaal door te geven, waardoor meteen duidelijk wordt welk effect dit heeft op de uitkering.
De voordelen van het digitale portaal zijn volgens wethouder Pieter Kos tweezijdig: “Dit is een grote stap vooruit, zowel voor de inwoners als voor de gemeente. Eerder kregen inwoners bijvoorbeeld eenmalig en op vaste momenten in het jaar hun jaaropgave en uitkeringsspecificaties per post. Vanaf nu kunnen zij altijd, wanneer het hen het beste uitkomt, online gegevens raadplegen. Als ze een jaaropgave kwijt zijn of een kopie van een specificatie nodig hebben, hoeven zij die niet meer bij de gemeente op te vragen. Voor de gemeente betekent dit een grote vermindering van de administratieve lasten omdat er geen uitkeringsspecificaties en jaaropgaven meer geprint en verstuurd worden.”
Mijn Inkomen is onderdeel van de aanhoudende ambitie van de gemeente om de informatievoorziening in het sociaal somein te verbeteren. Het doel is meer gemak voor de inwoner, meer efficiëntie voor de organisatie en papierbesparing waarbij er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Mensen die moeite hebben met deze digitalisering kunnen hun vragen stellen aan MEE & de Wering en aan team participatie van de gemeente. Op de website van Mijn Inkomen staat ook een filmpje, een uitgebreide handleiding en een lijst van de meest gestelde vragen met antwoorden.