Vaste klanten helpen café De Bank

Den Helder – Maanden waren ze dich vanwege de Corona perikelen, café De Bank aan de Baljuwstraat in de Schooten. Na vijf weken open, met inachtneming van alle beperkende maatregelen, stond het café na een hevige hoosbui blank. Wederom moesten ze dicht, nu voor drie weken om de schade te herstellen. Alles weer spik en span en de lekkage opgelost en dus konden ze de deuren weer openen. Je verzint het niet, maar na twee weken kwam er weer een hoosbui en nu lekkage op een andere plek in het café. Tot aan de enkels stonden ze in het water. Komende dinsdag gaan ze weer open en eigenaresse Selena Thieme hoopt dat ze nu even geen tegenslag meer krijgt. “Drie maal is scheepsrecht, toch?”

Met de hulp van vaste klanten wordt de schade hersteld (DHfoto)

Hulp
Nog steeds is Selena beduusd over alles wat haar café de afgelopen maanden overkwam. We spreken haar op zondagochtend, want straks komen Anja en Carlos en hun team van Villa Star uit de naastgelegen Schooten Plaza de nieuwe vloer leggen. Ze vertelt dat ze met man en macht hebben gewerkt om al voor de tweede keer het interieur te herstellen. “De hulp die ik gevraagd en ongevraagd krijg van vaste klanten en bedrijven is hartverwarmend”, aldus de gedupeerde eigenaresse. Het biljart dat direct onder de lekkage stond is door het bedrijf dat de lakens levert volledig gereviseerd, en dat was een beste klus, eigenlijk was alleen het frame van de tafel nog bruikbaar.

Bouwvak
De eerste overstroming gebeurde midden in de bouwvak. “We zijn toen noodgedwongen drie weken dicht geweest, omdat je afhankelijk bent van professionals die de oorzaak van de lekkage moeten opsporen en oplossen.” De vaste klanten stonden gelijk voor Selena klaar en hielpen niet alleen bij het opruimen en herstellen van de schade, maar gaven gelijk even de muren een nieuwe likje verf, want dat kon mooi even nu er geen klanten kwamen.

“Zo fijn als je dan na drie weken weer open kan en de vaste klanten ook weer gezellig aan de bar zitten.” Ze heeft een leuke avond voor alle helpers georganiseerd, maar of dat genoeg is voor alle hulp die ze heeft gehad weet ze niet. De vaste klanten die op zondagochtend aanwezig zijn knikken alleen maar, “is prima joh, we doen het graag”, wordt er gemompeld.

Zondagochtend stond er weer een klusteam klaar (DHfoto)

Weer onder water
En dan na twee weken trekt er weer een hoosbui over de stad. Selena heeft er alle vertrouwen in dat het nu goed gaat met de waterafvoer. Als ze op Facebook ziet dat er in het naastgelegen winkelcentrum overstromingen zijn gaat ze toch maar even kijken. Vol vertrouwen over haar eigen café ging ze die kant op om even bij de collega’s te kijken, ze weet immers hoe vervelend de gevolgen kunnen zijn. Als ze de deur van haar café opent staat ze gelijk tot aan haar enkels in het water. “Ik stond letterlijk aan de vloer genageld, ik besefte niet wat ik zag en geloofde het ook eigenlijk niet.” Ze durft niet verder naar binnen, want tja, als je tot aan je enkels in het water staat, weet je niet hoe dat gaat met de stroom en zo.

Hulp
Ze heeft nog niemand gebeld en staat eigenlijk nog met open mond naar de ravage te kijken als binnen een kwartier zo’n tien man vaste klanten binnenkomt met waterstofzuigers, dweilen en ander gereedschap. Een vaste klant is elektricien en zorgde dat het licht veilig aan kon en zo werd gezamenlijk gelijk begonnen met het opruimen en herstellen. “Dinsdag kunnen we na een week al weer open, dat is toch fantastisch!” Ze benadrukt dat ze iedereen niet genoeg kan bedanken, ook de bedrijven die in de avonduren en zelfs op zondag komen helpen.

De tweede bron van lekkage is gevonden en hersteld en zo kan dinsdag het café weer open, uiteraard nog steeds volgens de geldende RIVM maatregelen. De buffer die ze opgebouwd hadden om te investeren in de sanitaire voorzieningen en dergelijke heeft het café door deze zware periode heen geholpen. In september hoopt Selena dat de competities van het biljarten en darten, die maanden stil hebben gelegen, weer kunnen beginnen.

Mobiele versie afsluiten