Den Helder

Provincie adviseert: verplaats veerhaven Den Helder naar kop parkeerplaats

Advertentie:

Den Helder – De provincie Noord-Holland adviseert Rijkswaterstaat om de aanlandinrichting van de veerboot naar Texel te verplaatsen naar de kop van de huidige parkeerplaats, aan de oostkant van de huidige locatie. Dat advies is mede namens de gemeenten Den Helder en Texel, het ministerie van Defensie en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier uitgebracht.

Rijkswaterstaat (RWS) is eigenaar van de aanlandinrichtingen van de veerboten in Den Helder en op Texel. Deze zijn beiden aan vervanging toe en RWS onderzoekt op dit moment de mogelijkheden voor vervanging en/of renovatie. Voor de Texelse zijde is al zo goed als duidelijk waar de vernieuwde aanlandinrichting komt, maar voor Den Helder liggen nog drie ruimtelijke alternatieven op tafel.

Het ruimtelijk alternatief voor de aanlanding op de kop van de huidige parkeerplaats.

De provincie adviseert Rijkswaterstaat om te kiezen voor het alternatief waarbij de aanlanding verplaatst wordt naar de kop van de huidige parkeerplaats. “Dit is de beste optie voor de bereikbaarheid en met het oog op de toekomst. Bovendien kan de huidige aanlanding in deze variant grotendeels operationeel blijven tijdens de bouw”, luidt het advies. In het najaar van 2024 maakt Rijkswaterstaat een keuze.

Toon meer

Redactie Regio Noordkop

Onder 'Redactie Regio Noordkop' staan door de redactie zelf geschreven berichten, maar ook artikelen die ons door derden zijn aangeleverd, zoals (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke. Ook iets melden? Stuur een bericht aan nieuws@regionoordkop.nl. De redactie is telefonisch te bereiken via 0223-684609. Het bezoekadres is Torplaan 4, 1785BA Den Helder. Loop gerust binnen, de koffie staat klaar!

8 reacties

  1. Belachelijke keuze en totaal niet helpend omdat het weer allemaal wordt bekeken door de Texel-bril. Wij wonen aan de Texel route en het is van de zotte dat dit zo door blijft gaan. De infrastructuur van Den Helder is hier al jaren niet meer tegen bestand en toch blijft het zoals het is en wil de provincie dus dat het verkeer “gewoon” door de stad blijft gaan en dat terwijl er net gemeentehuis is gebouwd op dezelfde route. Het is inderdaad zoals het al in de krant stond: Texel de lusten en Den Helder de lasten. Het is schokkend hoeveel verkeer hier dagelijks (en dus niet alleen maandag en vrijdag) langskomt. Gewoon verplaatsen naar buiten Den Helder en hier alleen een boot voor voetgangers en fietsers.
    afz. een geboren en getogen Texelaar met meerdere aandelen in de Teso, maar ook realistisch. Je kunt dit de Helderse mensen toch niet meer aandoen!?

  2. Volgens mij is het wel duidelijk, dat de huidige situatie niet echt toekomstbestendig is tenzij Texel geen verdere capaciteitgroei meer verwacht nodig te hebben. Je ziet ook, dat op drukke momenten de uitstroom vanuit Texel zo groot is, dat de boot alweer vertrokken is nog voor de laatste auto’s ook maar hotel Lands End voorbij zijn. Ik hoop dat ze dat meenemen in de besteding van onze miljoenen en dat we niet over 4 jaar met een nog verder toegenomen verkeersdruk zijn komen zitten. Eigenlijk vind ik, dat men moet gaan bufferen buiten Den Helder. Mensen die niet met de volgende boot meekunnen krijgen geen “ticket” om de boot op te komen en kunnen pas 10 minuten voor vertrek van het bufferterrein af. We kunnen het gewoon niet hebben dat er hele of halve wegen geblokkeerd zijn met geparkeerde auto’s die wachten op “een boot”.

    50 meter verplaatsen lijkt mij geen hele toekomstbestendige stap.

  3. De wijze (meeste texelgangers) komen uit het oosten. Misschien den Oever een optie? Korte reisduur met de auto en wat langer met de boot zodat je zonder haasten van je consumptie kan genieten.

  4. De TESO zit klem.

    De marine wil de stroom toeristen niet langs de Nieuwe Haven laten gaan. Begrijpelijk vanwege de beveiliging.

    De provincie weigert de N9 te verbreden.

    Het aantal bezoekers dat Texel jaarlijks bezoekt is sinds de jaren 80 gestaag gegroeid.

    Maar de haven en het wegennet om de haven kunnen niet meegroeien; die zijn grotendeels ingericht op de bezoekersaantallen van 40 jaar terug.

    Het water tussen Den Helder en Texel is diep; door de stroming. De afstand het kortst.

    Een haven in Den Oever klinkt logisch (aansluiting A7) maar betekent ook een vaargeul door de Waddenzee; die continu uitgebaggerd moet worden om op diepte te blijven én een langere vaartijd (wat meer brandstof kost).
    Dat gaat ‘m echt niet worden.

    Het idee wat nu op tafel ligt lost imho de problemen niet op.

    Als de haven op de huidige plek blijft liggen moet de capaciteit van het wegennet worden vergroot om de drastisch gegroeide verkeersstromen beter te kunnen verwerken.

    Óf… Het idee van een veerboot geheel laten varen.
    Leg een TESO toltunnel aan tussen Den Oever en Texel.
    Marine blij. Den Helder blij.
    Texel minder blij – maar dat is niet ons probleem.

  5. Texel autoluw maken, alleen inwoners en bestemmingsverkeer, transferium bij de Kooij ergens met pendeldiensten naar de boot, idee long parking Schiphol, en op Texel kunnen ze dan transfer busjes inzetten net als op buitenlandse vakantiebestemmingen, lijkt me allemaal niet erg moeilijk, de winsten op Texel en voor TESO zullen wat omlaag gaan maar de overlast in Den Helder ook en dat is wat we graag zien

  6. Ik wil eraan toevoegen dat we 40 jaar geleden; toen de dubbeldekker in gebruik werd genomen; alleen duidelijk was dat er meer auto’s tegelijk meegenomen konden worden en dat daardoor de wachttijd minder zou worden.

    Dat er twee dubbeldekkers in het hoogseizoen ingezet zouden worden; dat het verkeer in een rondje om Willemsoord in de file moest staan; wisten we toen niet.

    Maar nu wel!

    Ik ben bang dat als de haven installatie in Den Helder vervangen wordt; zonder aanvullende maatregelen; wij nog eens 40 jaar met deze overlast te maken krijgen.

    Die installatie gaat (flink) geld kosten ; die laat men niet voor niets bouwen.

    Nu is de tijd om haalbare oplossingen te zoeken.

    Als die installaties gebouwd zijn; zijn we de klos voor de komende 40 jaar.

    1. Het probleem is hier natuurlijk, dat die keuze al lang gemaakt is. Blijkbaar zijn de provincie, de gemeente Den Helder en het Hoogheemraadschap er al uit: het is een verloren zaak en we kunnen (lees: willen) niets anders dan doormodderen zoals we nu doen. Het is vrij ambitieloos zo, en daar gaan we inderdaad in de toekomst echt wel last van krijgen…. tenzij Texel inderdaad nu stopt met het uitbouwen van het toerisme. Maar ik heb zo’n gevoel dat dat geen onderdeel van de deal is geweest. Wat er nu ligt is niet toekomstbestendig zonder structurele veranderingen op andere vlakken (maar om die hete brei blijft men nog wel een paar decennia heendraaien).

      1. Ik heb het artikel in het NHD gelezen en de betrokken partijen hebben idd de ‘mogelijkheden’ afgekaderd tot 3 opties: – huidige locatie; kop parkeerplaats; parkeerplaats zelf.
        Maw: de veerhaven blijft precies op dezelfde (onhandige) plek liggen.

        De heren heffen het glas; doen een plas & alles blijft zoals het was 🫣

        (Waarom ben ik nog verbaasd? 😳)

Reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wellicht ook interessant

Back to top button