Den Helder – Het logistiek- en bevoorradingsschip Zr.Ms. Karel Doorman is vrijdag teruggekeerd van de EU-operatie Aspides in de Rode Zee. Het schip heeft bijgedragen aan de bescherming van internationale scheepvaart tegen de dreiging van Houthi’s.
Met een bemanning van meer dan 250 personen zorgde de marine de afgelopen vier maanden voor logistieke ondersteuning en medische capaciteit in de Rode Zee en Golf van Aden. Zr.Ms. Karel Doorman voorzag andere deelnemende schepen van onder meer brandstof, munitie en goederen. Daarnaast fungeerde het schip enige tijd als vlaggenschip van de operatie vanuit zee.
Het schip speelde ook een belangrijke rol bij het afwenden van drone- en raketaanvallen. Dat gebeurde door omgevingsbeelden te maken met een radar. Zo waarschuwde de bemanning het Griekse marineschip HS Psara in de nacht van 8 juli voor twee naderende drones. De Grieken maakten deze vervolgens onschadelijk.
Transport van goederen
De Rode Zee en Golf van Aden zijn verbonden door de nauwe zeestraat Bab al Mandab. Die vormt een cruciale route voor de commerciële scheepvaart tussen Azië en Europa. Nederland heeft net als andere Europese landen een economisch belang bij het veilig en ongehinderd transport van goederen over zee. Als dit niet mogelijk is, krijgen Nederlandse consumenten mogelijk te maken met prijsstijgingen op producten.
Tijdens de missie leverde Zr.Ms. Karel Doorman ook medische hulp. Zo werd aan boord een opvarende van een koopvaardijschip behandeld. De man was gewond geraakt door een raketaanval van Houthi’s. Het schip beschikt speciaal voor dit soort gevallen over een hospitaal met 2 operatiekamers. Ook is er een ongeveer 50-koppig medisch team aan boord.
Met een lengte van 205 meter is Zr. Ms Karel Doorman het grootste schip van de marine.