Kop van Noord-HollandNieuws

Investeringen Provincie N-H in Den Helder, Schagen en Hollands Kroon

Advertentie:

Noordkop – De Provincie Noord-Holland begint in de zomer van 2024 met werkzaamheden aan de oostkant van de Koopvaardersschutsluis in Den Helder die naar schatting tot het voorjaar 2026 in beslag zullen nemen. In Schagen wordt een nieuwe brug gebouwd ten noorden van de Stolperbasculebrug. Bij Agriport wordt de N239 aangepakt en de provincie onderzoekt welke aanpassingen er nodig zijn voor de verkeersstroom van de veerdienst van en naar Texel (TESO) door de Helderse Hoofdgracht.

De provincie heeft de komende periode tot meerdere investeringen in het onderhouden, vervangen en verbeteren van wegen, vaarwegen, busbanen en fietspaden besloten. Een goede ontsluiting van de stad en het platteland heeft invloed op de leefbaarheid, aldus het provinciebestuur.
 
Provinciale (vaar)wegen
Veel regionale wegen en vaarwegen zijn eigendom van de provincie Noord-Holland waaronder het Noordhollands Kanaal. De provincie zorgt voor het dagelijks beheer en onderhoud van deze (vaar)wegen. Indien nodig worden delen van de weg of bruggen en viaducten vervangen of verbeterd.

Meerjarenprogramma
Voor de schop in de grond kan, zijn verschillende onderzoeken nodig en moet een plan technisch worden uitgewerkt. Alle werkzaamheden voor de komende 8 jaar staan in het integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur (iMPI). Het programma wordt twee maal per jaar geactualiseerd. Gedeputeerde staten (GS) leggen dan de nieuwe ontwikkelingen voor aan provinciale staten (PS), de gekozen volksvertegenwoordiging van het provinciebestuur. Bij de behandeling van de begroting voor 2024 beslissen PS over de (extra) kosten voor de projecten uit het iMPI 2024-2031.
 
Kop van Noord-Holland 
De provincie onderzoekt welke aanpassingen er nodig zijn aan de Hoofdgracht (N250) in Den Helder. Doordat de TESO een nieuwe, grotere veerboot in gebruik heeft genomen, kan – vanwege de grotere capaciteit – het schip bij volledige bezetting niet tijdig worden gelost. Daardoor kan de veerboot ook niet tijdig worden geladen en komt de dienstregeling in gevaar.

In april 2023 is de renovatie van de Koopvaardersschutsluis in Den Helder gestart. De stalen sluiswanden worden aangetast door een bacterie en vervangen door betonnen wanden. De sluis blijft in gebruik doordat er vanaf de kant wordt gewerkt. De westkant is als eerste aan de beurt. In de zomer van 2024 beginnen de werkzaamheden aan de oostkant waardoor de renovatie tot en met het voorjaar 2026 in beslag neemt.

Bij De Stolpen is de Stolperbasculebrug in de Provincialeweg (N248) aan vervanging toe. In 2024-2025 bouwt de provincie Noord-Holland een nieuwe brug direct ten noorden van de bestaande brug. De huidige brug blijft in gebruik totdat de nieuwe klaar is, zodat de regio bereikbaar blijft.

Wegennet

De provincie Noord-Holland heeft 645 km wegen, 50 km vrij liggende busbanen en 246 km vaarwegen in eigendom. Langs een groot deel van deze N-wegen liggen fietspaden (384 km) die ook eigendom van de provincie zijn. Tot slot heeft de provincie 590 bruggen, sluizen, tunnels en ecoducten in beheer, waaronder 65 beweegbare bruggen. Langs de wegen staan ruim 11.000 lantaarnpalen en meer dan 500 bushaltes. De werkzaamheden aan al deze infrastructuur doet de provincie zo duurzaam mogelijk. Het verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid zijn daarbij belangrijke factoren.

Een volledig overzicht van alle voorgenomen werkzaamheden van de provincie in de regio Kop van Noord-Holland is te vinden op de website Noordholland.nl

Toon meer

Richard de Graaf

Richard is werkzaam bij Regio Noordkop als weekendredacteur. Hij is bereikbaar via richard@regionoordkop.nl Nieuws voor de omroep? Stuur het naar nieuws@regionoordkop.nl

1 reactie

  1. Kop van Noord-Holland

    De provincie onderzoekt welke aanpassingen er nodig zijn aan de Hoofdgracht (N250) in Den Helder. Doordat de TESO een nieuwe, grotere veerboot in gebruik heeft genomen, kan – vanwege de grotere capaciteit – het schip bij volledige bezetting niet tijdig worden gelost. Daardoor kan de veerboot ook niet tijdig worden geladen en komt de dienstregeling in gevaar. Kortom de TESO wordt op haar wenken bediend, de provincie trekt de knip! Je neemt een nieuwe, grotere veerboot in gebruik en het probleem dat je vervolgens veroorzaakt wordt opgelost door de provincie! Iedereen weet dat de verkeersstroom van en naar Texel (TESO) al jaar en dag knelt en door de verwachte toename van de verkeersstroom alleen maar meer zal gaan knellen. Telkenmale wordt hier aan voorbijgegaan. De belabberde infrastructuur van Den helder is daar debet aan. De geplande woningbouw (Dijkplan) en het realiseren daarvan met een paar honderd woningen aan de kanaalweg, de onlangs geplande 22 riante herenhuizen ten noorden van het Nieuwe Kerkplein en het inbreidingsplan voor 22 sociale woningen aan de Weststraat zullen de bereikbaarheid van het gebied in het algemeen verslechteren. Ook de ambitieuze plannen van Den Helder op Willemsoord speelt een rol. Er zal op deze route vanwege de groei van het toeristisch verkeer toename van verkeer zijn. De overlast van verkeer geldt voor zowel bestaande en nieuwe woningen op de route Weststraat-Zuidstraat en Binnenhaven. Al met al zal met goedkeuring van de provincie de overlast desastreus toenemen. Het is onbegrijpelijk dat de provincie aan de reeds bestaande overlast actief meewerkt aan een verdere verslechtering van de situatie. De provincie moet weten dat de wens van de TESO niet het gewenste effect zal hebben. Een herinrichting van de Hoofdgracht is een schijnoplossing die alleen maar geld kost. Weggegooid geld dus. De bestaande infrastructuur in dit gebied, biedt geen mogelijkheid voor een structurele oplossing. De TESO is te opportunistisch geweest met de aanschaf van veerboten met een grotere capaciteit. Men zal moeten wachten op een echte oplossing voor de geschetste problematiek. Of dit mogelijk is zal blijken, als dat niet kan heeft de TESO verkeerde keuzes gemaakt. Dan is de maximale groei en capaciteit bereikt. De belangen van de inwoners van Den Helder langs de zgn. Texel route zijn niet zelden van ondergeschikt belang geweest, kennelijk ook nu niet voor de provincie Noord Holland.

Wellicht ook interessant

Back to top button