Cultuur/NatuurHollands KroonPolitiek

Rijk start aanbesteding voor nieuwe zonneparken bij Middenmeer en Agriport

Agriport – Rijkswaterstaat zal begin 2022 samen met het Rijksvastgoedbedrijf en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland gronden rondom de afslagen 10 (Wognum), 10a (Abbekerk), 11 (Medemblik) en 12 (Middenmeer) langs de A7 op de markt brengen voor de realisatie van nieuwe zonneparken.

Vier plekken in één procedure
De toekomstige exploitant krijgt na het winnen van de aanbestedingsprocedure een gebruiksrecht om op de gronden zonnepanelen te plaatsen. Met uitzondering van aansluiting 10a (Abbekerk) zijn alle locaties in eigendom van de Staat en vallen deze binnen beheergebied van Rijkswaterstaat. De percelen bij aansluiting Abbekerk zijn in eigendom van Hoogheemraadschap Hollands-Noorderkwartier. Het voornemen van het Hoogheemraadschap is om deze percelen op termijn over te dragen aan de gemeente Medemblik.

De locatie bij Middenmeer.

Participatie
Het project Zon langs de A7 is onderdeel van het pilotprogramma ‘Hernieuwbare energie op Rijksgrond’. Eerder zijn de locaties langs de A7 in de Regionale Energiestrategie (RES 1.0) aangewezen als voorkeursgebied voor het plaatsen van zonnepanelen. Hieraan wordt dus al snel concreet invulling gegeven.

Om de aanbesteding goed te laten verlopen, hebben Hollands Kroon en Medemblik nauw met Rijkswaterstaat samengewerkt. Daardoor is er nu één gelijkluidende aanpak voor beide gemeenten. De partijen vinden het belangrijk om te voldoen aan de wens uit het Klimaatakkoord, namelijk dat de omgeving kan meeprofiteren van duurzame projecten. Daarom heeft de gemeente bepaalde eisen gesteld aan de participatie. De uiteindelijke ontwikkelaar moet die verantwoordelijkheid dragen, zowel procedureel als financieel. Als dit onvoldoende gebeurt, kunnen de gemeenten weigeren mee te werken aan de ontwikkeling.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

3 reacties

  1. Dit lijkt me toch een prima oplossing? Op zoveel mogelijk verschillende groene bronnen tijdens de ´transitieperiode´ inzetten lijkt me verstandig, dit ondanks dat er zo natuurlijk altijd wel ergens geld weglekt door o.a vergaarde nieuwe inzichten en achterhaalde wetenschappelijke onderzoeken. Het best een beetje zoals je dat verstandig met het spreiden in de belegging van aandelen doet. Ik zag een documentaire over auto´s op solarenergie, ook die ontwikkeling gaat momenteel razendsnel (China maakt al een ´hip´ model) en dat lijkt me een goede zaak. Een enorm onderschat probleem is namelijk de hoeveelheid fijnstof die vrijkomt bij het rijden in een elektrische auto. Het gewicht dat meegetorst moet worden doet de banden geen goed, net als de enorme trekkracht van een elektrische auto die aanspoort tot een fel soort rijgedrag.
    Een bandenspecialist vertelde me dat banden onder een middenklasser brandstof auto tot twee keer zo lang meegaan dan die van een elektrische middenklasser. Een verdubbeling wellicht van het fijnstof gehalte. Fijnstof dat net zo´n sluipmoordenaar is als vroeger het loodgehalte in de benzine was. De toekomst ligt denk ik niet bij de huidige generatie elektrische auto´s. Daar lachen we over een paar jaar om, net zo hard als we nu om de eerste computers lachen.

  2. Waarom weten deze zon fanaten niet dat de zon-energie op onze noorder breedte domweg onvoldoende is om daar zinvolle zonnepark en onder te zetten ? Weten zij ook niet dat de zogenaamde moderne inzichten schijt hebben aan natuurkunde ? Wat een kostbare verspilling zijn deze parken. Neem eens contact op met Fred Udo en Cees Le Pair. Natuurkunde, energievoorziening en economie.

Reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button
%d bloggers liken dit: