Den HelderPolitiek

Adviesbureau pleit voor verhoging eigen bijdrage WMO Taxi in Den Helder

Den Helder – Het aanbod aan WMO reizigers in Den Helder is in vergelijking met taxisystemen door het hele land te kwalificeren als luxe op zowel het gebied van de service, de kosten en de besteltijd. Dat zegt adviesbureau PiM. Het gevolg is dat WMO gerechtigden binnen de gemeente ruim twee keer meer dan gemiddeld gebruik maken van de taxi, veelal voor hele kleine ritjes.

De vier Noordkop gemeenten gaven bureau Partners in Mobiliteit de opdracht om eens goed te kijken naar al het doelgroepenvervoer. Binnen de WMO, maar ook voor leerlingen en naar de dagbesteding. In eerste instantie zou toegewerkt worden naar het uitwerken van een regionaal vervoerssysteem, zo valt te lezen in het rapport van PiM. Dat bleek echter al snel niet mogelijk, omdat de verschillen tussen de gemeenten te groot zijn. Hierop heeft PiM vier aparte adviezen opgesteld.

In Den Helder is het WMO vervoer de afgelopen tijd vaak onderwerp van gesprek geweest. Raadsleden hekelden de manier waarop er om een eigen bijdrage werd gevraagd. Die bedroeg één euro per rit. Inmiddels is de eigen bijdrage helemaal afgeschaft omdat het volgens de raad vooral gedoe opleverde en ontmoedigend werkte. Toenmalig wethouder Tjitske Biersteker gaf daarop aan dat het vragen om een eigen bijdrage wel degelijk en terecht zorgde voor een inperking van het aantal mensen dat gebruikt maakt van de voorziening. Inwoners gaan sneller op zoek naar een alternatief, bijvoorbeeld vervoer door iemand binnen het eigen netwerk, wanneer er een prijskaartje hangt aan de WMO taxi.

Veel kleine taxiritjes
Het effect van het laagdrempelig beleid van de gemeente Den Helder is duidelijk te zien in het onderzoek van PiM: Een gemiddelde gebruiker van WMO vervoer gebruikt de taxi maar liefst 56 keer per jaar. Het gemiddelde in heel Nederland ligt op 25 keer per jaar. Daarnaast ligt de gemiddelde ritprijs op €10,-. Dat is een stuk lager dan het landelijk gemiddelde. In de meeste gemeenten is de gemiddelde ritprijs namelijk tussen de €18,- en de €30,-. Daaruit blijkt dat de Helderse inwoners de taxi gebruiken voor hele kleine stukjes. In de praktijk wordt de WMO taxi in Den Helder gebruikt als een reguliere straattaxi, zo oordelen de onderzoekers.

De totale kosten voor de WMO taxi vallen dan wel weer mee: Juist omdat de ritprijzen laag zijn kost het de gemeente minder geld. Ook zijn er relatief weinig WMO gerechtigden in Den Helder. Om de kosten verder te beheersen adviseert PiM de eigen bijdrage te verhogen. Zo ontstaat er ook ruimte om te werken met vrijwillige taxiorganisaties. Op dit moment is de WMO taxi namelijk efficiënt en bovenal gratis, waardoor het geen zin heeft om met alternatieve partijen te werken. Door met vrijwilligersorganisaties in zee te gaan zou Den Helder ook regionaal WMO vervoer kunnen aanbieden voor €4,- per rit. Het college verwacht pas in het tweede kwartaal van 2023 met een voorstel te komen over het WMO taxivervoer.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

1 reactie

  1. Als het voor 4 euro kan per rit i.p..v 10 euro, dan is die ene euro per rit toch niet meer nodig? Kom op college, kom eens op voor de aller, aller armsten!

Reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button
%d bloggers liken dit: