Politiek

Raadscommissie blij met komst vrijliggende fietspaden langs Zuidwal en Marsdiepstraat

Advertentie:

Den Helder – Het college van de gemeente Den Helder wil vrijliggende fietspaden realiseren langs de Zuidwal in Julianadorp en een deel van de Marsdiepstraat. De raadscommissie stadsontwikkeling en beheer gaf maandagavond een positief oordeel over deze plannen. Een ander plan van het college is om de Texelstroomlaan in te richten als dertig kilometer per uur weg, maar daar zijn niet alle fracties voorstander van.

In de begroting van dit jaar is 1,1 miljoen euro gereserveerd voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in de gemeente Den Helder. Daarnaast is er zicht op een extra subsidie € 572.800,-. Dat is echter niet genoeg geld om alle ambities van de gemeente op het gebied van verkeer uit te voeren en daarom moesten er keuzes worden gemaakt. Het college heeft er voor gekozen verkeersmaatregelen te treffen op plaatsen waar ook onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. “Een deel van de werkzaamheden, zoals het maken van tekeningen en bestekken, hoeft dan maar één keer te worden gedaan en dat bespaart kosten”, aldus het college.

Dat geldt bijvoorbeeld voor de Marsdiepstraat, waar het asfalt aan het einde van de levensduur is. Gelijktijdig met het vernieuwen van het asfalt, stelt het college voor om vrijliggende fietspaden te creëren aan beide zijden van de weg. Dit betreft het deel van de Jan Verfailleweg tot aan de middenweg. Ook langs de Zuidwal in Julianadorp wil het college een vrijliggend fietspad aanleggen. De raadscommissie sprak zich maandagavond positief uit over deze plannen. “Een vrijliggend fietspad aan de Zuidwal is een lang gekoesterde wens van Julianadorpers”, zei Robert Bak van het CDA. De kosten voor de aanleg van deze vrijliggende fietspaden zijn € 900.000,.

Texelstroomlaan
Verder wil het college de Texelstroomlaan aanpakken. “Er zijn op de Texelstroomlaan veel klachten over te hard rijdende auto’s en onveiligheid voor fietsers. Ook oversteken wordt door enkele inwoners als lastig ervaren”, zegt het college. B&W stelt voor de weg in te richten als dertig kilometer per uur gebied. Dit betekent dat de weg versmald wordt en dat de fietsstroken een prominentere plek op de weg krijgen. De kosten voor deze beoogde herinrichting zijn € 250.000,-.

De PVV vindt het een slecht idee om de snelheidslimiet op de Texelstroomlaan te verlagen naar dertig kilometer per uur. Volgens de fractie heeft dit een nadelig effect op de doorstroming, leidt het tot een hoger brandstofverbruik en hindert het hulpdiensten. Ook vreest de PVV dat het creëren van een dertig kilometer per uur weg schijnveiligheid is, omdat automobilisten zich lang niet altijd houden aan de regels. Commissielid Liam Hoogervorst kondigde aan dat de PVV bij de behandeling van dit voorstel in de gemeenteraad een amendement zal indienen om de snelheidslimiet op de Texelstroomlaan op vijftig kilometer per uur te houden.

De fractie van Behoorlijk Bestuur vroeg zich af waarom het college het aanpakken van de Texelstroomlaan belangrijker vindt dan het aanpakken van het kruispunt Fabrieksgracht – Spoorgracht. Wethouder Odd Wagner gaf in reactie daarop aan dat ook voor de Texelstroomlaan geldt dat het asfalt aan vernieuwing toe is en dat er daarom sprake is van een koppelkans. Hij benadrukte dat het kruispunt Fabrieksgracht – Spoorgracht zeker de aandacht heeft van het college en dat daar wellicht in 2026 aan gewerkt wordt.

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

2 reacties

  1. Ja….. “Daring cities” Den Helder als onderdeel daarin voor wijken in ontwikkeling, maar niet de Fabrieksgracht/ Spoor gracht hoor…… Wijk verbetering hier houden we echt alleen op papier voor de Visbuurt!
    Nee dat schuiven we wel weer vooruit tot 2026. Zijn we er weer even vanaf.
    Dat hoeft nog niet meegenomen te worden in verbeteringen.
    Eerst andere …. Dat gaat voor. 🤦😡

    1. 2026 is hoe dan ook een mooi punt om heen te schuiven, gemeenteraadsverkiezingen.
      Verder denk ik, dat het goed is te beseffen: de Marsdiepstraat is een lange straat met zelfs een winkelcentrum. Maar… het vrijliggende fietspad waar hier over gesproken wordt, is echt niet meer dan een paar honderd meter lang (van Middenweg tot Jan Verfailleweg). Het is echt niet meer dan dat hele kleine stukje langs Hotel Den Helder.

      Moeten we hier als fietser blij mee worden? Daar twijfel ik nog aan. Ik sla op dat stuk nu bijvoorbeeld regelmatig af naar links, het straatje tussen Hotel Den Helder en de grote publieke parkeerplaats in. Als dat straks niet meer mogelijk is, dan kan ik heel goed leven zonder die paar honderd meter vrijliggend fietspad. Volgens mij gaat dat vrijliggend fietspad er alleen voor zorgen dat bij veel automobilisten de snelheid omhoog zal gaan eigenlijk.

Wellicht ook interessant

Back to top button