Hitman’s Wife’s Bodyguard (recensie)

Regisseur Patrick Hughes maakte in 2017 de hilarische actiefilm The Hitman’s Bodyguard. Dit jaar komt hij met een vervolg, waarin we veel gezichten uit 2017 terugzien. Naast de grote sterren zien we ook een kleine Nederlandse bijdrage in beide films. Tine Joustra is de Interpoldirecteur. Het paar Barry Atsma en Noortje Herlaar mocht weer terugkeren als Moreno en één van de rechters.

Bodyguard is een eervol beroep en er wordt dan ook elk jaar een oorkonde uitgereikt aan de beste van de beroepsgroep. We zien dat Michael Bryce (Reynolds) een nachtmerrie heeft van dat feest, omdat hij geen licentie heeft en overal wordt uitgelachen door zijn oude klant, de huurmoordenaar, Darius Kincaid (Jackson). Geen licentie hebben ervaart Michael als een grote schande. Als zijn psychologe hem adviseert om afstand te nemen van het beroep gaat hij heerlijk met vakantie op een zonnig strand.

Lang duurt de rust echter niet, als hij tijdens een gewelddadig treffen weer in contact komt met de vrouw van Darius, Sonia (Hayek). Zij heeft hem nodig om Darius te bevrijden. Geheel tegen zijn zin wordt Michael weer helemaal in de bizarre actiewereld van de huurmoordenaar en zijn vrouw getrokken. De drie worden door Interpol vervolgens gedwongen hen te helpen. Zij moeten voorkomen dat de Griekse aristocraat Aristotle Papdopolous (Banderas) zijn snode plan om Europa te vernietigen kan uitvoeren. Aristotle wil voorkomen dat er tegen zijn Griekenland allerlei maatregelen worden genomen door Europa. Hij wil grote schade aanbrengen aan de infra van Europa door de computersystemen te hacken. Michael gaat met tegenzin samen met Darius en Sonia aan de slag.

Grote onzin
Wie deel één gezien heeft weet dat het de grootst mogelijke onzin is wat er vertoond wordt. Ryan Reynolds is een acteur die we in meer van die komische actiefilms gezien hebben. De Deadpool-serie is al even onzinnig, maar ook uiterst komisch. Geweldig om te zien hoeveel onzin er toch elke keer weer bij elkaar komt. Salma Hayek is ook weer heerlijk bezig. Ze heeft als Sonia een grote bek en schuwt het gebruik van de meest vunzige taal niet. Ze domineert de mannen regelmatig en wacht niet om in actie te komen, waarbij ze haar tegenstanders met het grootste gemak naar de eeuwige jachtvelden helpt. Ze is hevig verliefd op haar man Darius die weer geweldig gespeeld wordt door de 72 jarige Samuel L. Jackson.

Hem kennen we onder andere uit Pulp Fiction. Zijn gelach en stemgebruik is ideaal voor de rol van de knettergekke huurmoordenaar. Het stel wil heel graag kinderen en dat steken ze niet onder stoelen of banken. Antonio Banderas (Zorro) speelt de excentrieke Griek die een meedogenloze mentaliteit aan de dag weet te leggen. De oudste ster is Morgan Freeman (84), die als de vader van Michael op zich al een komisch gegeven geeft.

Humor
Regisseur Patrick Hughes speelt traditiegetrouw een klein rolletje. Dit keer als uitsmijter. Toch is Ryan Reynolds als Michael de man die steeds weer veerkrachtig zijn rol weet uit te spelen. De onverwoestbaarheid van de man is te vergelijken met die van tekenfilmfiguren. De film is ook doorspekt met humor die af en toe wel wat slap is, maar ook regelmatig verrassend grappig. Ook met de muziek wordt de humor regelmatig sterk ondersteund. Al met al een film waar je vooral niet te serieus naar toe moet gaan. Gewoon lekker kijken en vooral lachen.

Regie: Patrick Hughes
Met: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Salma Hayek, Antonio Banderas, Morgan Freeman, Frank Grillo, Richard E. Grant, Tom Hopper, Caroline Goodall, George Glen, Barry Atsma, Noortje Herlaar, Tine Joustra
Kijkwijzer: 16 jaar