
Den Helder – Op initiatief van GroenLinks gaat de gemeente onderzoek doen naar de mogelijkheid voor een ‘Eurokaartje’ in het Helderse openbaar vervoer. Met het kaartje kunnen inwoners van Den Helder voor één euro met de bus door de stad reizen. De gemeente betaalt de rest via een subsidie aan Connexxion. Wethouder Heleen Keur heeft toegezegd te zullen onderzoeken hoeveel dit de gemeente in totaal zal kosten.
Voor maar één euro met de bus
De gemeente Alkmaar kent al een Eurokaartje. Door het beschikbaar stellen van subsidie kunnen inwoners daar voor één euro een kaartje kopen voor een enkele reis. De gemeente betaalt de rest door een collectieve korting in te kopen bij Connexxion. GroenLinks diende maandagavond een motie in waarmee het college werd opgedragen om te onderzoeken of eenzelfde regeling ook mogelijk is in Den Helder. Een gereduceerd en uniform tarief zou zorgen voor een intensiever gebruik van het OV. Daardoor wordt het mogelijk ook drukker in winkels. Dat kunnen de ondernemers nu goed gebruiken vindt GroenLinks.
Volgens fractievoorzitter Marije Boessenkool betalen de inwoners van Den Helder eigenlijk ook een oneerlijk tarief, bijvoorbeeld om naar het centrum van de stad te komen: “Een busreis vanuit de Schooten, Nieuw Den Helder of de Boatex kost ruwweg €1,20 tot €1,40 per enkele reis. Voor Julianadorpers kost het ongeveer €3,50.” Het zou beter zijn als dat gelijk was voor iedereen. Daarbij draagt het openbaar vervoer bij aan duurzaamheid: “Er is altijd minder emissie als je met zijn allen in de bus zit in plaats van individuele auto’s”, aldus Boessenkool. Connexxion is daarnaast bezig met het transformeren naar emissieloos vervoer nog vóór 2030, ook zijn er projecten met waterstof. Verschillende redenen dus om het gebruik van het OV via een Eurokaartje verder te stimueren. De gemeente zou moeten uitrekenen wat dat gaat kosten.
Andere situatie in Alkmaar
Wethouder Heleen Keur kon zich vinden in de motie en deze hoefde dan ook niet in stemming worden gebracht. Keur laat graag onderzoeken wat het initiatief zou kosten. Dan kan de raad vervolgens een gewogen beslissing maken. Daarbij maakt zij wel een kleine kanttekening over het voorbeeld van de gemeente Alkmaar: Die gemeente kent namelijk betaald parkeren, Den Helder niet. Deze opbrengsten kunnen worden gebruikt om het OV te bekostigen en daarnaast zorgt de aanwezigheid van betaald parkeren ook voor een toename in het gebruik van het OV. Mensen laten eerder de auto staan wanneer ze moeten betalen om hem ergens neer te zetten.