Mummies (recensie)

In Spanje is een animatieteam dat een reeks Tadea Jones films heeft gemaakt. In Nederland bekend als de sullige bouwvakker Ted die per ongeluk archeoloog werd. Een van de schrijvers, Jordi Casull, is de man die verantwoordelijk is voor het verhaal van Mummies. Juan Jesús García Galocha was artistiek leider, maar debuteert nu als de regisseur. Origineel is de film met Spaanse of Amerikaanse stemmen in de verschillende landen te zien. Voor de Nederlandse markt is de film natuurlijk voorzien van een Nederlandse stemmencast. Musicalacteur Jonathan Vroege (Aladin) is Thut en de jonge zangeres Stefania leent haar stem aan farao dochter Nefer.

In het oude Egypte zien we Thut als de succesvolle wagenrenner in de arena bezig met zijn laatste race. Als hij na de race naar huis wandelt wordt hij bijna omver gereden door Farao dochter Nefer. Voldoende reden om elkaar niet sympathiek te vinden. Als Nefer thuis komt krijgt ze van haar vader de Farao te horen dat het tijd wordt om te trouwen. Door een kleine griezelige priester (Meijer) wordt een ritueel gehouden om te bepalen wie de juiste man voor Nefer is. Ongelukkiger wijze komt Thut in deze ongewilde positie terecht. De tevreden vrijgezel wil niet, maar zal wel moeten om verminkingen te voorkomen.

Ring
De speciale ring wordt echter door een scarabee (insect) mee genomen en via een onderaardse gang komt deze in de huidige tijd terecht. De aristocraat en archeoloog Lord Carnaby en zijn handlangers, de tweeling Danny en Denny, zijn in Egypte bezig met onderzoek en vinden de ring. Carnaby neemt de ring mee naar Londen, waar hij het als hoogtepunt in zijn Egyptische museum wil tonen. Nefer en Thut weten de weg naar deze tijd ook te vinden en komen als mummies in Londen terecht om de ring terug te halen. Baby Sekhem is onafscheidelijk met zijn huisdiertje en knuffel een baby krokodil. Deze drie levende mummies en krokodilletje hebben maar één doel en dat is de ring terug halen.

De animatiescenes worden tegenwoordig in de computer gemaakt en leveren bijna reële beelden op. Zoals het hoort in dit soort sprookjes is er een groot contrast tussen goed en slecht. De prachtige Nefer met haar grote ogen blijkt ook nog zangtalent te hebben. Zangeres Stefania, die in 2021 Griekenland vertegenwoordigde bij het Eurovisie Songfestival, is dan ook een schot in de roos om de stem van Nefer te leveren. De aardige wat bange Thut is in goede handen met de stem van Jonathan Vroege. Lekker eigenwijs en doortastend is de kleine Sekhem (Maij) met zijn krokodilletje. Hier tegenover staan de slechte Lord Carnaby en zijn dikke sullige helpers Danny en Denny. Marcel Jonker is de man die Carnaby zo heerlijk slecht laat klinken.

Herkenning
Het is grappig om te zien hoe de mummies deze tijd beleven. Ook voor de volwassen toeschouwer zitten er allerlei kleine grappige herkenningen in verwerkt. Zo zien we een gevierd muzikant die wel wat weg heeft van Prince. Heeft het Londens warenhuis Harrods een aangepaste naam. Wordt de hit “Walk like an Egyptian” ten tonele gebracht. Het verhaal van 1,5 uur is dan ook leuk om even lekker met de kinderen of kleinkinderen te bekijken.

Regie: Juan Jesús García Galocha
Nederlandse stemmen: Jonathan Vroege, Stefania Liberakakis, Ruben LürsenMarloes van den Heuvel, Aïden Joshua Maij, Marcel Jonker, Darren van der Lek, Boyan van der Heijden, Valentijn Bernard, Fred Meijer, Juneoer Mers, Daphne Flint, Louis van Beek, Carolina Dijkhuizen
Kijkwijzer: 6 jaar