John Wick 4 (recensie)

Al sinds 2014 wordt het turbulente leven van huurmoordenaar John Wick (Reeves) vastgelegd door regisseur Chad Stahelski. Beide mannen kennen elkaar al uit de Matrix-reeks, waar Stahelski de stuntdubbel van Reeves was. De reeks John Wick is een vervolgverhaal over de huurmoordenaar die maar niet kan ontsnappen uit de misdaadorganisatie die bestuurd wordt door een groep met de naam High Table.

Binnen de organisatie zijn allerlei afspraken en regels waar de misdadigers zich aan dienen te houden. Zo worden de Continental hotels over de hele wereld gezien als Safe Haven en mogen er geen misdaden zoals executies op het grondgebied van de hotels plaatsvinden. Met speciale gouden munten kunnen de strijders in de hotels overnachten en wapens aanschaffen. Een andere munt wordt aangemerkt als marker en verplicht de drager om in de toekomst een dienst te bewijzen aan de gever.

In deel drie zagen we hoe John in het Continental hotel van New York toch een lid van The High Table vermoordde. Door deze daad werd hij vogelvrij verklaard en kreeg hij het predicaat Excommunicado. Er werd een premie van 14 miljoen dollar op zijn hoofd gezet. Zijn vriend en manager van Continental New York Winston (McShane) gaf hem een uur voor dat zijn Excommunicado inging.

Op het matje
In deel vier zien we hoe John in Marokko nog een lid van The High Table omlegt. In New York worden hotelmanager Winston (McShane) en zijn conciërge Charon (Reddick) op het matje geroepen bij een hoog lid van The High Table, de Marquis Vincent de Gramont. (Skarsgård). Hij straft Winston omdat hij John een uur had gegeven. Hij ontneemt hem al zijn rechten en vernietigt het hotel.

De Marquis gaat terug naar zijn woonplaats Parijs, waar hij als een soort zonnegod in weelde leeft. Door chantage geeft hij de blinde Kung-Fu specialist en oude vriend van John, Caine (Yen), opdracht om Wick te vermoorden. John heeft zich verscholen bij zijn vriend Shimazu (Sanada), de Continental manager in Osaka. Als Caine en de persoonlijke bodyguards en killers van de Marquis in Osaka arriveren weet John te ontsnappen. Daarbij krijgt hij onverwachte hulp van premiejager Tracker (Anderson), die zich Nobody noemt. John keert terug naar zijn vriend Winston in New York die hem uitlegt welke bijna onmogelijke weg hij moet afleggen om weer als vrij man te kunnen leven.

John Wick 4 (foto: Murray Close).
John Wick 4 (foto: Murray Close).

Over the top
De John Wick films staan traditiegetrouw bol van de vechtscenes waarin oosterse vechtkunsten uitgebreid worden toegepast. Ook het gebruik van wapens is het handelsmerk van deze reeks. Het is behoorlijk over the top wat Wick allemaal weet te overleven. Reeves is wel de man die het allemaal stevig weet uit te beelden. In de vaste cast zit Ian Shane (Pirates of the Caribbean) als hotelmanager Winston. Hij is in alle scenes de rust zelf. De statige conciërge Charon wordt door Lance Reddick ook al voor de vierde keer gespeeld. Vaste acteur is Laurence Fishburne (Martix) die als koning Browery van de daklozen in New York op straat en in de metro leeft.

De Zweedse Bill Skarsgård (Pennywise in IT) is de harteloze, altijd goed geklede Marquis. Kung-Fu specialist Donnie Yen (IP man reeks) is goed op zijn plaats als de blinde Caine. Shamier Anderson is de donkere premiejager die met zijn hond een een stevig team vormt. De reden dat hij John helpt in plaats van te vermoorden is omdat hij vindt dat de premie van 14 miljoen nog niet genoeg is. Nieuw is de Japans-Britse pop superstar Rina Sawayama. Als Akira, dochter van Shimazu, stapt ze nu ook de filmwereld binnen. In het Osaka hotel weet ze met haar vechtskills te imponeren.

Het verhaal is duidelijk een vervolg waarin deze keer de steden New York, Casablanca, Osaka, Berlijn een Parijs het decor vormen. De geografie van de gevechten is fantastisch, maar wel over the top. Deel vier is met 2:49 uur wel de langste, maar verveelt geen moment.

Regie: Chad Stahelski
Met:Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Ian McShane, Lance Reddick, George Georgiou, Clancy Brown, Bill Skarsgård, Donnie Yen, Shamier Anderson, Hiroyuki Sanada, Rina Sawayama, Natalie Tena, Marko Zamora, Milena Rendón
Kijkwijzer: 16 jaar